Colin McRae Rally 3

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Световният рали шампионат винаги е бил експлоатирана тема за РС игри. Много фирми и фирмички се опитват да правят заглавия, посветени на него. Някои от тези опити са успешни, други – не. Предполагам, че на всички от вас е ясно, че кралят на РС ралитата е един и той се казва Colin McRae Rally.

Когато тази игра за първи път дефилира на мониторите преди няколко години, всички бяха очаровани от реалистичността и прецизността, с която беше направена. Никои не беше виждал нещо подобно на компютърния рали пазар. Логични CMRR1 се продаваше отлично и пожъна много големи успехи. Естествено е всяко успешно нещо да има своето продължение. По съвсем логичен път станахме свидетели на CMRR2, която беше с пъти по-добра от предшественика си. С нечовешки добрата физика на автомобилите, с много добре изработените писти и перфектния геймплей, продължението на култовия рали симулатор показа на конкуренцията как трябва да се правят такъв тип игри.

През 2001 година, се разчу, че Codemasters работят върху трета част от поредицата, носеща името на прочутия рали състезател Колин Мъкрии. Датите, които даваха от фирмата производител обаче, се меняха едва ли не всеки месец. Първоначално играта трябваше да излезе в началото на 2002-ра, след това в средата, а после в края. Впоследствие стана ясно, че Colin McRae Rally 3 няма да види бял свят по-рано от средата на 2003-та. Междувременно тя беше излязла за всякакви конзоли и така допълнително беше раздразнила всички РС фенове.

Сега обаче, когато CMRR3 вече съществува и в компютърна версия, мога смело да кажа, че

чакането си заслужаваше

Играта, върху която Codemasters се трудиха толкова време, наистина изглежда така, както би трябвало да изглежда трета част на тази велика поредица. И ако трябва да започна с нещото, което ми направи най-добро впечатление, определено ще спомена графиката. Тя е на умопомрачително добро ниво и в никакъв случай не може да бъде окачествена като резултат от набързо направен конзолен порт. Програмистите и дизайнерите просто са седнали и са си свършили работата супер професионално като са превърнали Colin McRae Rally 3  в една истинска графична фиеста.

Всяка от колите е изградена от феноменалните и невероятни 13 000 полигона, което наистина ги кара да изглеждат като истински. По-голяма част от тези полигони са динамични. Това означава, че докато се движите, те променят формата си реалновремево – лагерите в гумите ви се въртят, гумичките на чистачките ви се огъват, прозорците ви се чупят по много истински начин, а всички ламарини се огъват, сякаш става дума за реални катастрофи. Общо взето цялостната визия е почти едно към едно с телевизионните предавания на WRC. Когато вземете CMRR3, сами ще се убедите в думите ми. Просто по-яка в графично отношение рали симулация не е излизала.

Пистите в играта също са една истинска радост за окото. Повечето от декорите около трасетата са напълно триизмерни. На моменти има и други движещи се коли, дори по пътищата около пистите. Отсечките вече минават покрай адски живописни местности с мостчета, градчета, езерца, планини, поляни, малки селца, големи магистрали и други. Над прашните пътища се носят облаци от мръсотия, а по зимните трасета снегът излита изпод гумите ви, колата затъва в дълбоките преспи и може да се зарови много неприятно.

Обектите, в които се блъскате

са много и най-различни – камъни, дървета, храсти, паркирали автомобили, постройки и много други. Неприятен е фактът, че на моменти има някои нереалистични сблъсъци, като примерно челно размазване в 50-сантиметрово храстче или малък пътен знак. Забавно са замислени моментите, в които можете да преминавате през опънатите мантинели и да късате транспарантите, опънати покрай пътя. Саундът в Colin McRae Rally 3 също е на много високо ниво. Перфектно озвученият навигатор, реалистичните трясъци при сблъсъците, звуците при смяната на скоростите или пързалянето по кални завои ще ви накарат да се убедите в качеството на аудиоефектите.

Иначе в третата част на култовата рали серия има 56 участъка, намиращи се в 8 страни: Испания, Англия, Гърция, Америка, Япония, Швеция, Австралия и Финландия. Всяко трасе предлага

съвсем различно преживяване,

като примерно някои участъци от трасетата са покрити с качествен асфалт, други са сред гористи пътечки, трети са пустинни, четвърти – снежни, планински или крайбрежни… Общо взето разнообразието от терени е голямо и всеки фен на рали спорта ще остане доволен.
Като геймплей Colin McRae Rally 3 предлага някои малки новости в сравнение с предшествениците си. Така например изцяло новата полуавтоматична скоростна кутия ви позволява да регулирате предавките си и ръчно. При ускорение обаче тя сама преценява на коя скорост да превключи. Типовете игра, както винаги са два – единият е шампионатът, а другият – състезанието за време на отделен етап. В шампионатния режим можете да играете само с Колин Мъкрии и неговия бивш навигатор Ники Грист. За съжаление можете да се състезавате и само с Форд Фокус – старият автомобил на автопилота (в момента Колин са състезава за Ситроен). Той в никакъв случай не е връх на сладоледа (поне според мен) и физиката му е такава, че е доста труден за управление.

Като споменах за физиката, длъжен съм да ви кажа, че всеки автомобил в CMRR3 си има своя собствена логика на управление. Сред другите превозни средства, които можете да управлявате извън шампионатния режим, се открояват моделите Mitsubishi Lancer Evo VII, Subaru Impreza WRX, Citroen Xsara, Ford Puma. Впечатление прави липсата на много доброто Peugeot 206 WRC 2003. В процеса на играта можете да отключвате различни технологии: нови окачвания, управление, запалване и други, както и няколко секретни автомобила.

Смятам, че е редно да отделя и един абзац специално за

системата за пораженията

която, повярвайте ми, е най-добрата, пресъздадена в РС игра досега. Всичко по автомобила ви се чупи реалновремево и щетите, които поемате, ще се отразяват очевадно върху вашия автомобил. Това за съжаление води и до бутафорни моменти, като моето завършване на етап в Австралия по десен преден барабан и три джанти. Не ми стана ясно как точно се движеше Фордът на три железни окръжности, килнат леко в дясно и носещ нечовешки в същата посока. Е, фактът, че се движех с около 20 км/ч на втора скорост, не ми попречи упорити да добутам до финала четириколесния звяр, приличащ в този момент повече на безколесен метален отпадък.

Общо взето всичко се чупи много истински – стъклата, броните, вратите, капаците, фаровете, стоповете… Не съм съвсем сигурен, но смятам, че всичките 13.000 полигона, от които са изградени возилата, поемат щети. Това, естествено, се отразява моментално на управлението и, както и сами можете да се досетите, много по-добре е да си пазите колата колкото се може по-невредима.

Като заключение, мога кажа само, че Colin McRae Rally 3 определено е автосимулаторът на годината. Автосимулаторът с главно “А”. Сигурен съм, че дълго време другите гейм-производители ще се мъчат да достигнат неговото ниво. И дано успеят… пожелавам им успех!

А на вас мога само да препоръчам бързо да си намерите трите диска с играта, да прежалите три гигабайта от харддиска си (не сте ли гледали повечето филми, които го задръстват… какво чакате, изтрийте ги! :)) и да се впуснете в дивата надпревара!

Автор: Орлин Широв