facebook facebook
 
 
ИГРИ » PC
 
   
 
Colin McRae Rally 04
Ревю | 01.05.2004 | автор: Орлин Широв


оценка:
Производител:
Codemasters
Издател:
Codemasters
Жанр:
Симулатор, Състезание
Платформа:
PC
сайт на играта »

Четвъртата част на Colin McRae Rally определено е по-добра от предшественика си във всяко отношение. Основната причина за това е фактът, че CMR 03 излезе за РС около година и половина след премиерата си за XboX и PS2. Тя вече изглеждаше морално остаряла пък и цялото това забавяне се беше отразилo много изнервящо на почитателите. Другият стряскащ факт беше липсата на какъвто и да е било мултиплейър. Това направо разтърси цялата геймърска рали общност и много от верните фенове на поредицата започнаха да се отказват от нея.
Много скоро след скандалите с CMR 03 авторите й от Codemasters започнаха да шумят около четвърта част. Естествено, тя се появи една идея по-рано за XboX, отколкото за РС. Но въпреки това май си заслужава. Всъщност разликата във времето е по-малко от месец. Освен това всеки PC-фен вероятно изпитва приятен вътрешен гъдел, когато разбере, че версията за PlayStation 2 трябва да бъде на пазара чак през есента... ;)

Какво ново в CMR 04?

Ако трябва да сме точни, поредният рали симулатор прилича много на систематизирана, подредена и обновена версия на CMR ‘03. Авторите му явно са решили, че след като се изгавриха с РС феновете, сега е редно да им направят един реверанс. Всичко, което видяхме във версията на симулатора от 2003 г., е запазено и тук, като естествено са добавени и някои приятни дреболии.
Състезанията например вече са обособени в четири категории. Те са 2WD, 4WD, Group B и Bonus надпревари. Както се подразбира от имената им, в първото ще можете да карате коли с две задвижващи колела, а във второто ще можете да разджиткате могъщи 4x4 возила (виж карето). В Group B и бонус шампионатите ще срещнете сравнително по-стари модели коли, които обаче са претърпели известни подобрения. Така ще можете да им вдъхнете повторен живот, а с някои от тях – да късате дори и последните модели на Subaru, Ford и прочее четириколесни “изтребители”. За най-добрите пилоти е добавен режим на игра Expert, при който начинаещите определено няма да се чувстват в свои води.
След като определите типа шампионат, в който ще се състезавате, идва ред на втората новост в CMR 04 – ще можете да си изберете кола. За съжаление в предишната част играчът беше задължен да играе само като Колин МакРий, което не е неприятно, но в един момент малко втръсва. Сега обаче този пропуск е поправен: ще можете да се надпреварвате с който, каквото и както си поискате.
Когато се впуснете в шампионат, ще усетите разликата между различните коли. Ще разберете, че марката определено има значение. :) Друга интересна новост е, че по-време на шампионат между различните кръгове ще имате възможност да

печелите различни upgrade-и

Те ще ви бъдат давани, само ако успеете да се преборите за тях. За да получите нови керамични спирачки например, трябва да се засилите сериозно и да успеете да спрете на точно определено място и за точно определено време. В друг случай ще можете да спечелите нови амортисьори. За целта трябва да минете с висока скорост през неравно трасе и да натоварите старите си амортисьори до максимум. С тези подобрения колата ви ще става по-добра, по-стабилна и ще увеличи шансовете ви за победа.
Иначе структурата на шампионата не е променена особено в сравнение с третата част. В 2WD ще трябва да минавате по две двойки отсечки на всеки отделен кръг, а в 4WD – по четири. Уверявам ви, че усещането е маниакално. След всяка двойка отсечки ще можете да ремонтирате колата си, както и да настройвате различни компоненти като окачване, спирачки и гуми.
Друг режим, който представлява интерес, е Rally. В него ще можете да се състезавате в четири предварително подготвени ралита или пък да си правите свое. Принципът на Rally е следният: преценявате да си създадете собствено състезание, наречено например Water Party. След това ще можете сами да избирате писти и етапи за различните шест кръга на съревнование, като при такова заглавие вероятно ще е добре да си подберете писти с висока влажност, с много дъжд и т.н. Сред готовите ралита има такива, където се движите по асфалт, кал, чакъл и всякакви други повърхности, които натоварят возилото ви по различен начин.

Мрежовата игра

в CMR 04 също е много любопитна новост, която странно защо отсъстваше във версия 03. Сега ще можете да срещнете вашите приятели в директни двубои през LAN или Интернет. Codemasters са направили няколко режима на мрежова игра като например шампионат или каране по отсечки. Освен това ще можете да определяте дали да се състезавате по време или по точки. И в двата случая обаче няма да можете да се блъскате с противника си, а просто ще виждате неговата сянка.
Геймплеят на CMR04 е леко подобрен вариант на този от версия 03. Колите вече се държат по-истински на пътя, а самите писти са направени с доста повече фантазия и оригиналност. Този път хората около трасетата не са просто sprit-ове, а са истински 3D модели. Всъщност това важи и за целия декор около пистата. Вече ще срещате много по-често различни прегради като мостчета, изненадващи остри завои, наводнени участъци и други подобни.
Колите също са по-загладени и истински като са добавени нови няколко хиляди полигона към структурата на всяко возило. И системата за понасяне на щети е подобрена. Вече при всеки удар или одраскване ще виждате последиците много реално и ще усещате всяка една повреда. В случай че прегреете двигателя си, ще видите надписа Engine Cut Out и ще трябва да продължите по инерция, докато вашият пилот се опитва да го върне в строя.
От звукова гледна точка CMR 04 бие предшественика си. Например навигаторите ви вече говорят с типичен акцент в зависимост от произхода си. Според мен това определено е крачка напред към създаване на по-реалистична аудиоатмосфера. Трясъкът при ударите, ръмженето на двигателя, крясъците на публиката и прочее съпътстващи шумове са подобрени и звучат по истински. Към играта е добавена и поддръжка на 24-битов саунд. За да можете да го усетите, ще трябва да имате поне Sound Blaster Audigy.
Общо взето CMR 04 е една много добра геймка, която бих препоръчал на всеки любител на жанра. Самият факт, че тазгодишната версия е систематизиран вариант на старата, би трябвало да накара всеки, който е зарибен от CMR 03, но изнервен заради липсата на мрежова игра, да си намери 04.
На финала обаче бих обърнал внимание на една голяма концептуална неуредица около CMR 04. Не знам дали сте запознати, но въпросният господин Колин МакРий вече дори не се съревновава в Световния рали шампионат. Заслужилият състезател се отдаде на старините си като стана част от ентусиастите, участващи в ралито Париж-Дакар.
Това ме кара да си мисля, че Codemasters едва ли ще пуснат CMR 05 (или поне не под това название), въпреки че техните ходове стават все по-непредвидими. Това, което се получава е, че те не искат да сменят името на играта си,  превърнала се в печеливша търговска марка.
Вариантът, при които ще почнат да правят Париж-Дакар игри, също е възможен. Честно да си кажа, той ми звучи по-примамливо. Засега обаче всичко това са само догадки. А фактите? Фактите ще дойдат скоро... 


Субективно

Ако някой беше обяснил на Codemasters, че тяхната игрица ще се играе и от хора любители, а не само от разни вманиачени изроди, сигурно CMR 04 щеше да стане доста по-яка. Сега тя не само че отблъсква геймъра през първите 4-5 часа, но и след това, по всякакви начини се опитва да го откаже от мечтата му да поиграе на приятен истински рали симулатор. Явно програмистите не са очаквали, че някой ще ползва стрелките и затова са направили играта си почти невъзможна за управление с четири клавиша. “Мега реалистичността”, с която те се гордеят, прилича повече на “мега нереалистичност” и “мега трудност”, което просто ще накара много от феновете да изпратят CMR 04 в кофата. Не че някои от нас не направиха това с CMR3... Дори най-ентусиазираният пилот ще почне да блъска по монитора, след като няколко поредни пъти се разбие в храстче или пък отнася по 5-6 дървета за минута. Просто дърветата и храстите са толкова много, че най-важното нещо ще е да се научите да живеете с тяхното присъствие пред бронята си.

Не ме разбирайте погрешно. Не че не съм фен на реалистичността в компютърните игри, но съм карал кола и много добре знам как тя стои на пътя. Вярно, че не е Citroen WRC, но все пак той е доста по-стабилен. Сигурен съм, че и всеки от вас, вманиачен примерно на тема NFS: Underground, ще усети огромната дупка между реалистичност и възможност за усвояване, която зейва между двете игри. При CMR 04 ще трябва да отделите 4-5 часа, само за да свикнете с управлението, което при последния NFS ставаше за 10 минути. Така си задавам въпроса – дали е по-добре една игра да е реалистична или да е лесно усвоима. Oтговорът може да дадете само вие – играчите!

 
системни изисквания
Pentium 750 MHz, 256 MB RAM
напиши коментар
 
ОЩЕ ЗА ИГРАТА
Colin McRae Rally 04

Ревю:
Въпреки че презентацията в играта е под всякакво ниво, DiRT 3 продължава да бъде истинско забавление, този път подправено със снежни писти и класически коли.

ОЩЕ ИГРИ ОТ ЖАНРА
Shift 2: Unleashed 124
Goat Simulator 50
Colin McRae: DiRT 2 44
The Sims 3 43
Tom Clancy's H.A.W.X 32
X3: Terran Conflict 19
Operation Flashpoint: Dragon Rising 18
Guitar Hero: World Tour 17
Tropico 3 16
F1 2013 15