Civilization V: Gods & Kings

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

“Религията се завърна, при това по-добра от всякога” – ето една реплика, която, като върл атеист, никога не съм очаквал, че ще излезе от моята уста. Или по-точно – от пръстите, щракащи по клавиатурата в момента. Това важи в пълна сила за Gods & Kings – първият официален експанжън за Civilization V, който добавя много повече от стандартните нови цивилизации, единици и чудеса. Те, разбира се, също са налице, но по-важното е случая е добавянето на

много геймплей екстри, които се загубиха в прехода от Civilization IV към V,

включително религията и шпионажът. Вярата в Бог е може би най-интересната добавка. Тя е своеобразен ресурс, който печелите посредством определени сгради (като например храмове), способности и плочки по картата, които го „произвеждат”. Веднъж щом натрупате достатъчно вяра, може да я използвате за закупуването на единици или постройки, да предизвикате появата на някоя велика личност, да откриете пантеон (предоставящ специфични бонуси), да стартирате нова религия или да обновите старата си. Всичко това е вплетено изключително умело в цялостната механика на Civilization V, дори по-добре, отколкото беше в четвъртата част.

Няма нищо по-хубаво от това да създадете велик пророк, който да започне да разпространява Божието слово към вашите съседи. Още по-хубав е и фактът, че може да изберете точно тази религия, която да пасне на вярванията и нуждите на вашата цивилизация (или на конкретния ви стил на игра). Така например град, следващ вашите религиозни убеждения, може да направи дадена постройка по-силна. Всеки град, променил вярата си благодарение на вас, може да доставя +1 щастие на цивилизацията, създала религията. Разбира се, броят на наличните религии (можете дори да ги преименувате) е винаги по-малък от броя на конкурентните цивилизации, така че е добре да сте сред първите религиозни фанатици. В противен случай може да бъде принудени да тръгнете по религиозните пети на някой противник.

Включването на шпионаж

пък значително разнообразява дипломатическият аспект в играта. С помощта на шпиони може да саботирате властта, да крадете технологии и информация за тайните планове на противника. Например „Атила крои тайна атака срещу Австрия”. Впоследствие имате възможност дори да споделите това, което знаете, с австрийците. Като цяло обаче ефективността на шпионите не е чак толкова голяма и времето, което ще прекарате в тяхното управление, не е особено оправдано.

Ако предпочитате военните действия,

Gods and Kings също има какво да предложи. Воденето на сражения е по-комплексно от преди, особено по отношение на морските битки. Ако преди бе от значение единствено изграждането на най-силните кораби въобще, то експанжънът добавя и меле кораби. Т.е. те могат да превземат сами градове, без да разчитат на наземни единици. С добавянето на плавателни съдове, които атакуват само на разстояние пък ви дава доста по-голям избор при оформянето на перфектната флота от разнообразни единици. Веднъж щом се доберете до Great Admiral (еквивалентът на Great General) пък ще може да поправяте корабите си на мига.

По отношение на стандартните за един експанжън от този тип екстри

като цивилизации, единици и чудеса

откриваме достатъчно попълнения. Налице са девет нови цивилизации – Netherlands, Maya, Celtica, Carthage, Byzantium, Huns, Austria, Ethiopia и Sweden. Освен това откриваме и Spain и Mongolia, които бяха пуснати като DLC пакет (в експанжъна са налични безплатно). И още – 27 допълнителни единици, 13 сгради и 9 чудеса. Така например в зората на модерността ще откриете няколко WWI-единици като т.нар. Landship, триплана и бомбардировача Great War.

Същевременно откриваме и няколко по-незабележими промени – времето между отделните ходове е значително намалено, изкуственият интелект е значително подобрен (особено при наземни битки), а защитаващите се градове се бранят много по-ефикасно. С други думи – това е един прекрасен експанжън, който е нещо много повече от „още от старото”. Пробвайте го, няма да съжалявате.

Автор: Петър Йорданов