Cities: Skylines

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 26 мар. 2015

City-building игра. Чувайки тези три думи, вероятно първата ви асоциация ще е “SimCity”. И с право. Поредицата на Maxis години наред беше флагман в този специфичен жанр и спомогна за неговото популяризиране. Златната ера сред city-building игрите обхващаше 90-те години на миналия век до самото начало на настоящия, редом с възхода на икономическите симулатори (т.нар. tycoon-и).

SimCity 4, излязла през далечната 2003 г., може да бъде определена като последният стожер на жанра поради две основни причини – изключителен геймплей, същевременно подходящ както за губене на времето, така и предлагащ много предизвикателства за хардкор геймърите. Другата причина бе, предоставената от Maxis възможност потребителите да генерират съдържание – с други думи – модинг сцената поддържаше играта жива до наши дни, 12 години по-късно.

През годините, разбира се, много студиа се заеха с нелеката задача да детронират SimCity 4, но по една или друга причина, опитите им се оказваха напразни, а продуктите им не можаха да приложат успешната формула на Maxis и да я облекат в подходящите за нашето време дрехи. Дори самите Maxis разочароваха с дългоочакваното продължение на поредицата, наречено SimCity (2013).

И така, след като уточнихме някои неща свързани със city-building игрите, ще поставя един въпрос. Защо игра, представител на загубил блясъка си жанр, от деня на излизането си, до днес – две седмици по-късно, е тотален бестселър в Steam?

Cities: Skylines е разработена от малкото финландско студио Colossal Order, познато с поредицата си Cities in Motion. Новата игра на финландците е уникална с това, че комбинира класическият city-building геймплей заедно с комплексен трафик симулатор, а полученият резултат е почти перфектен.

Стартирайки играта, влизате в ролята на кмет и основната ви цел е да създадете малко градче, което с времето да развиете до процъфтяващ мегаполис. За тази цел, обаче, трябва да се съобразявате с множество фактори. City-building жанра е характерен с това, че ви нагърбва с тежката отговорност както да строите сгради и улици, така и внимателно да следите икономиката на града си – да определяте размера на данъците и таксите, да следите вноса и износа на стока, както и да налагате определени закони и правила на вашите граждани. Като прибавим и една щипка трафик, получаваме един уникален геймплей, който с гаранция ще изяде цялото ви свободно време.

Строенето на сгради става по типичния за жанра начин – чрез маркиране на зони. Cities: Skylines ви предлага четири основни начина на зониране – жилищна, комерсиална, индустриална и офис-зона (последната се отключва в процеса на игра). Нуждата от тях се определя спрямо търсенето в момента. Когато вдигнете множество жилищни комплекси, новодошлите граждани ще започнат да търсят работа в града ви. Според нивото си на образование (без образование, с начално, със средно или с висше), те ще работят съответно в индустрията, в развлекателния сектор или ще станат костюмари и ще окупират офис небостъргачите ви. Важно е да се отбележи, че индустрията и офисите влизат в една графа на тъсене и по този начин бихте могли да решите дали вашето селище ще е индустриално или ще се превърне в икономически център. Ако пък предложите прекалено много работни места, то ще се вдигне нуждата от служители и ще трябва да построите нови жилища. Лош белег на икономиката в града ви е, ако имате висшисти, работещи в индустрията или пък необразовани, чието работно място са офисите.

По този начин се влиза в един кръговрат, който е основната характеристика на геймплея – да се постигне пълен баланс между брой население и подходящи работни места. В противен случай, ще се изправите пред един от два основни проблема – безработица или опустяване на сгради, предлагащи работа.

Освен зоналното застрояване, в Cities: Skylines има три типа сгради, такива които се изграждат на момента. Те са разделени на няколко клона и са жизнено важни за просперитета на селището ви. Някои имат определен радиус на действие, така че за да обхванете възможно най-голяма част от града, ще е нужно често да ги строите. Част от тях са заключени в началото и ще станат достъпни с нарастването на населението.

Училищата (начално, гимназия и университет) образоват гражданите, които оттам нататък поемат по своя професионален път. Медицинските клиники и болниците поддържат здравето на всички, но интересно допълнение са гробищните паркове и крематориумите. Играта симулира в реално време починалите граждани и ако те не бъдат на момента танспортирани до близко гробище или крематориум, телата им ще започнат да се разлагат и ще повишат риска от зарази, което значително увеличава възможността от епидемия. Подобен е случаят с боклука – ако не поставите достатъчен брой сметища и заводи за изгаряне на отпадъци, мръсотията в града ще накара гражданите да напуснат под уплахата от болести.

Полицейските и пожарникарските участъци се грижат за сигурността, а парковете и градинките привличат туристи, повишават стойността на земята и дават възможност около тях да разцъфнат богати квартали.

Доставянето на питейна вода става чрез водни кули или помпи. Всеки парцел, с който започвате, има излаз към воден басейн. Интересно решение е и наличието на отпадъчни води. За целта е нужно да строите отходни канали, които да изливат отпадъците. От изключително значение е първо да бъде поставена помпата, а по-надолу по течението – отходния канал, за да няма случай, в който питейната вода на гражданите ви да бъде замърсена. Получаването на ток идва от няколко, различни по вид и мощност елетрически централи, които се отключват в процеса на игра. Започвате с вятърни турбини, а в последствие ще имате достъп до въглищни, водни, горивни, атомни и соларни електроцентрали. Всяка от тях се характеризира с определено ниво на замърсяване на въздуха, мощност и ресурси, с които работи.

Третият тип специализирани сгради са „уникалните“ здания и паметниците. Първите се отключват, когато бъдат постигнати определени условия и повишават стандарта на живот в града ви. Такъв тип са стадиони, библиотеки, театри, обсерватории и др. Паметниците не влизат в стандартното значение на думата. За да ги опишем, бихме могли да направим аналогия с „чудесата“ в реално-времевите стратегии, а именно – комплексни и скъпи late game сгради, които изцяло променят облика на града ви. Те са пет на брой и обхващат по един ресор от икономиката  – градоустройство, наука, индустрия, здравеопазване и туризъм. Например, че желаете да се насочите към науката, бихте могли да построите Адронен Колайдер, който ще предостави образование за целия ви град.

Colossal Order са обърнали и сериозно внимание на икономиката в Cities: Skylines. Играта ви предоставя възможност да настройвате и най-малките детайли, свързани с финансите и бюджетите на града ви. Можете да управлявате данъците, които засягат четирите типа зони и тяхното ниво. Новопостроените сгради винаги започват от първо ниво, но ако предложите благоприятна обстановка за тяхното развиване, с времето ще забогатяват и растат. Това зависи основно от стойността на земята около тях. Тя се определя от наличието на по-горе описаните услуги в близост, както и на подходящи пътни възли и липса на задръствания. Интересно икономическо нововъведение са кварталите. Определени части от града биха могли да бъдат маркирани като отделни квартали и всеки един от тях да спазва локални закони. По този начин, в един край на града могат да бъдат забранени домашните любимци, в друг данъците за богатите да са по-високи, а в трети – градският транспорт да е безплатен.

От съществено значение за икономиката са и ресурсите. Търговските обекти, заводите и електроцентралите се нуждаят от внос на продукти, за да поддържат своята работа. В играта разполагате с четири типа ресурси – плодородни земи, гори, руди и нефт, които са разпръснати по картата. Върху тях може да бъде построена специализирана индустрия, която силно ще увеличи финансите ви чрез приходи от износ и намаляване на нуждата от внос.

Третото основно звено от геймплея на Cities: Skylines е транспорта и трафика. Налични са пет типа транспорт – автобусен, влаков, подземен, самолетен и корабен. Всеки един от тях играе важна роля в развитието на града и облекчаването на трафика. Освен, че служат за придвижване от точка А до точка Б, също така подмопагат търговията с ресурси, привличат туристи и бизнес клиенти.

Едно от основните предизвикателства, пред които ще се изправите, е свързано с трафика. Играта симулира до 65 000 уникални човечета, които пълнят улиците ви. Всеки един от тях има работно място, посещава места за отдих и забавление, управлява личен автомобил, ползва градски транспорт, управлява патрулка, пожарна, катафалка или буклукджийски камион. С други думи – всеки един от тях е предпоставка за задръствания. Cities: Skylines обръща голямо внимание на трафика и го превръща в сериозно изпитание за играча. За да се справите с тази задача, на ваше разположение имате голям набор от улици, булеварди и магистрали. Трябва да постигнете баланс между използването на многолентови пътища със светофари и малки квартални улички, по такъв начин, че да бъде избегнато създаването на „тапи“ . При постоянни задръствания се забелязва стагнация на икономиката – хората не успяват да отидат на работа, не могат да се забавляват, индустриалните зони все по-трудно получават необходимите ресурси и търсенето в града ви се срива, а хазната – изпразва.

Освен разнообразния си геймплей, друга причина, поради която Cities: Skylines беше възприета толкова добре, е че разработчиците предоставиха голям набор от вградени и лесни за ползване инструменти за модове. Всеки желаещ, би могъл да се пробва в създаването на нови сгради или сложни многолентови естакади. В допълнение към това, са налични и доста модове, които значително обогатяват геймплея и цялостният облик на играта. Интеграцията със Steam Workshop прави разглеждането на модове изключително лесно и тяхното инсталиране – на един клик разстояние.

В техническо отношение Cities: Skylines е почти перфектна. Няма много бъгове и е оптимизирана, така че да върви добре на по-слаби машини, като същевременно впечатлява с изключително детайлна графика. Colossal Order скромно заявиха, че играта изглежда най-красиво, ако се гледа от птичи поглед, но ако приближите камерата докрай, може да се забележи високото ниво на детайлност на всеки един елемент.

Кралят е мъртъв. Да живее кралят!

Дванадесет години по-късно, с чиста съвест най-накрая мога да използвам този израз. Разнообразният геймплей, оригиналните дизайнерски решения, модинг поддръжката, перфектното отношение на разработчиците към аудиторията, както и безупречният старт, дават повод смело да заявим, че Cities: Skylines е истинският наследник на SimCity 4 и му предстоят дълги години живот.

Автор: Деян Николов