facebook facebook
 
 
ИГРИ » PC
 
   
 
Cities: Skylines
Ревю | 27.03.2015 | автор: Деян Николов


оценка:
Производител:
Colossal Order
Издател:
Paradox Interactive
Жанр:
Симулатор
Платформа:
PC
сайт на играта »

плюсове

- добра оптимизация

- възможност за модове

- достъпна цена за ААА игра

- разработчик, който взема предвид мнението на играчите

минуси

- слабо AI на автомобилите

- дребни интерфейсни проблеми

- играта е предназначена само за 64-битови OS

City-building игра. Чувайки тези три думи, вероятно първата ви асоциация ще е “SimCity”. И с право. Поредицата на Maxis години наред беше флагман в този специфичен жанр и спомогна за неговото популяризиране. Златната ера сред city-building игрите обхващаше 90-те години на миналия век до самото начало на настоящия, редом с възхода на икономическите симулатори (т.нар. tycoon-и).

SimCity 4, излязла през далечната 2003 г., може да бъде определена като последният стожер на жанра поради две основни причини – изключителен геймплей, същевременно подходящ както за губене на времето, така и предлагащ много предизвикателства за хардкор геймърите. Другата причина бе, предоставената от Maxis възможност потребителите да генерират съдържание – с други думи – модинг сцената поддържаше играта жива до наши дни, 12 години по-късно.

През годините, разбира се, много студиа се заеха с нелеката задача да детронират SimCity 4, но по една или друга причина, опитите им се оказваха напразни, а продуктите им не можаха да приложат успешната формула на Maxis и да я облекат в подходящите за нашето време дрехи. Дори самите Maxis разочароваха с дългоочакваното продължение на поредицата, наречено SimCity (2013).

И така, след като уточнихме някои неща свързани със city-building игрите, ще поставя един въпрос. Защо игра, представител на загубил блясъка си жанр, от деня на излизането си, до днес - две седмици по-късно, е тотален бестселър в Steam?

Cities: Skylines е разработена от малкото финландско студио Colossal Order, познато с поредицата си Cities in Motion. Новата игра на финландците е уникална с това, че комбинира класическият city-building геймплей заедно с комплексен трафик симулатор, а полученият резултат е почти перфектен.

Стартирайки играта, влизате в ролята на кмет и основната ви цел е да създадете малко градче, което с времето да развиете до процъфтяващ мегаполис. За тази цел, обаче, трябва да се съобразявате с множество фактори. City-building жанра е характерен с това, че ви нагърбва с тежката отговорност както да строите сгради и улици, така и внимателно да следите икономиката на града си – да определяте размера на данъците и таксите, да следите вноса и износа на стока, както и да налагате определени закони и правила на вашите граждани. Като прибавим и една щипка трафик, получаваме един уникален геймплей, който с гаранция ще изяде цялото ви свободно време.

Строенето на сгради става по типичния за жанра начин – чрез маркиране на зони. Cities: Skylines ви предлага четири основни начина на зониране – жилищна, комерсиална, индустриална и офис-зона (последната се отключва в процеса на игра). Нуждата от тях се определя спрямо търсенето в момента. Когато вдигнете множество жилищни комплекси, новодошлите граждани ще започнат да търсят работа в града ви. Според нивото си на образование (без образование, с начално, със средно или с висше), те ще работят съответно в индустрията, в развлекателния сектор или ще станат костюмари и ще окупират офис небостъргачите ви. Важно е да се отбележи, че индустрията и офисите влизат в една графа на тъсене и по този начин бихте могли да решите дали вашето селище ще е индустриално или ще се превърне в икономически център. Ако пък предложите прекалено много работни места, то ще се вдигне нуждата от служители и ще трябва да построите нови жилища. Лош белег на икономиката в града ви е, ако имате висшисти, работещи в индустрията или пък необразовани, чието работно място са офисите.

По този начин се влиза в един кръговрат, който е основната характеристика на геймплея – да се постигне пълен баланс между брой население и подходящи работни места. В противен случай, ще се изправите пред един от два основни проблема – безработица или опустяване на сгради, предлагащи работа.

Освен зоналното застрояване, в Cities: Skylines има три типа сгради, такива които се изграждат на момента. Те са разделени на няколко клона и са жизнено важни за просперитета на селището ви. Някои имат определен радиус на действие, така че за да обхванете възможно най-голяма част от града, ще е нужно често да ги строите. Част от тях са заключени в началото и ще станат достъпни с нарастването на населението.

Училищата (начално, гимназия и университет) образоват гражданите, които оттам нататък поемат по своя професионален път. Медицинските клиники и болниците поддържат здравето на всички, но интересно допълнение са гробищните паркове и крематориумите. Играта симулира в реално време починалите граждани и ако те не бъдат на момента танспортирани до близко гробище или крематориум, телата им ще започнат да се разлагат и ще повишат риска от зарази, което значително увеличава възможността от епидемия. Подобен е случаят с боклука – ако не поставите достатъчен брой сметища и заводи за изгаряне на отпадъци, мръсотията в града ще накара гражданите да напуснат под уплахата от болести.

Полицейските и пожарникарските участъци се грижат за сигурността, а парковете и градинките привличат туристи, повишават стойността на земята и дават възможност около тях да разцъфнат богати квартали.

Доставянето на питейна вода става чрез водни кули или помпи. Всеки парцел, с който започвате, има излаз към воден басейн. Интересно решение е и наличието на отпадъчни води. За целта е нужно да строите отходни канали, които да изливат отпадъците. От изключително значение е първо да бъде поставена помпата, а по-надолу по течението – отходния канал, за да няма случай, в който питейната вода на гражданите ви да бъде замърсена. Получаването на ток идва от няколко, различни по вид и мощност елетрически централи, които се отключват в процеса на игра. Започвате с вятърни турбини, а в последствие ще имате достъп до въглищни, водни, горивни, атомни и соларни електроцентрали. Всяка от тях се характеризира с определено ниво на замърсяване на въздуха, мощност и ресурси, с които работи.

Третият тип специализирани сгради са „уникалните“ здания и паметниците. Първите се отключват, когато бъдат постигнати определени условия и повишават стандарта на живот в града ви. Такъв тип са стадиони, библиотеки, театри, обсерватории и др. Паметниците не влизат в стандартното значение на думата. За да ги опишем, бихме могли да направим аналогия с „чудесата“ в реално-времевите стратегии, а именно – комплексни и скъпи late game сгради, които изцяло променят облика на града ви. Те са пет на брой и обхващат по един ресор от икономиката  – градоустройство, наука, индустрия, здравеопазване и туризъм. Например, че желаете да се насочите към науката, бихте могли да построите Адронен Колайдер, който ще предостави образование за целия ви град.

Colossal Order са обърнали и сериозно внимание на икономиката в Cities: Skylines. Играта ви предоставя възможност да настройвате и най-малките детайли, свързани с финансите и бюджетите на града ви. Можете да управлявате данъците, които засягат четирите типа зони и тяхното ниво. Новопостроените сгради винаги започват от първо ниво, но ако предложите благоприятна обстановка за тяхното развиване, с времето ще забогатяват и растат. Това зависи основно от стойността на земята около тях. Тя се определя от наличието на по-горе описаните услуги в близост, както и на подходящи пътни възли и липса на задръствания. Интересно икономическо нововъведение са кварталите. Определени части от града биха могли да бъдат маркирани като отделни квартали и всеки един от тях да спазва локални закони. По този начин, в един край на града могат да бъдат забранени домашните любимци, в друг данъците за богатите да са по-високи, а в трети – градският транспорт да е безплатен.

От съществено значение за икономиката са и ресурсите. Търговските обекти, заводите и електроцентралите се нуждаят от внос на продукти, за да поддържат своята работа. В играта разполагате с четири типа ресурси – плодородни земи, гори, руди и нефт, които са разпръснати по картата. Върху тях може да бъде построена специализирана индустрия, която силно ще увеличи финансите ви чрез приходи от износ и намаляване на нуждата от внос.

Третото основно звено от геймплея на Cities: Skylines е транспорта и трафика. Налични са пет типа транспорт – автобусен, влаков, подземен, самолетен и корабен. Всеки един от тях играе важна роля в развитието на града и облекчаването на трафика. Освен, че служат за придвижване от точка А до точка Б, също така подмопагат търговията с ресурси, привличат туристи и бизнес клиенти.

Едно от основните предизвикателства, пред които ще се изправите, е свързано с трафика. Играта симулира до 65 000 уникални човечета, които пълнят улиците ви. Всеки един от тях има работно място, посещава места за отдих и забавление, управлява личен автомобил, ползва градски транспорт, управлява патрулка, пожарна, катафалка или буклукджийски камион. С други думи – всеки един от тях е предпоставка за задръствания. Cities: Skylines обръща голямо внимание на трафика и го превръща в сериозно изпитание за играча. За да се справите с тази задача, на ваше разположение имате голям набор от улици, булеварди и магистрали. Трябва да постигнете баланс между използването на многолентови пътища със светофари и малки квартални улички, по такъв начин, че да бъде избегнато създаването на „тапи“ . При постоянни задръствания се забелязва стагнация на икономиката – хората не успяват да отидат на работа, не могат да се забавляват, индустриалните зони все по-трудно получават необходимите ресурси и търсенето в града ви се срива, а хазната – изпразва.

Освен разнообразния си геймплей, друга причина, поради която Cities: Skylines беше възприета толкова добре, е че разработчиците предоставиха голям набор от вградени и лесни за ползване инструменти за модове. Всеки желаещ, би могъл да се пробва в създаването на нови сгради или сложни многолентови естакади. В допълнение към това, са налични и доста модове, които значително обогатяват геймплея и цялостният облик на играта. Интеграцията със Steam Workshop прави разглеждането на модове изключително лесно и тяхното инсталиране – на един клик разстояние.

В техническо отношение Cities: Skylines е почти перфектна. Няма много бъгове и е оптимизирана, така че да върви добре на по-слаби машини, като същевременно впечатлява с изключително детайлна графика. Colossal Order скромно заявиха, че играта изглежда най-красиво, ако се гледа от птичи поглед, но ако приближите камерата докрай, може да се забележи високото ниво на детайлност на всеки един елемент.

Кралят е мъртъв. Да живее кралят!

Дванадесет години по-късно, с чиста съвест най-накрая мога да използвам този израз. Разнообразният геймплей, оригиналните дизайнерски решения, модинг поддръжката, перфектното отношение на разработчиците към аудиторията, както и безупречният старт, дават повод смело да заявим, че Cities: Skylines е истинският наследник на SimCity 4 и му предстоят дълги години живот. 

 
системни изисквания
OS: Microsoft Windows XP/Vista/7/8/8.1 (64-bit ONLY) Processor: Intel Core 2 Duo, 3.0GHz or AMD Athlon 64 X2 6400+, 3.2GHz Memory: 4 GB RAM Graphics: nVIDIA GeForce GTX 260, 512 MB or ATI Radeon HD 5670, 512 MB (Does not support Intel Integrated Graphi
напиши коментар
 

1544 мнения
профил »
Charcharo каза на 27.03.2015, 09:56 ?. :

"- слабо AI на автомобилите "

Доколкото знам е точно обратното:

http://www.escapistmagazine.com/articles/view/vid eo-games/columns/experienced-points/13674-Compari ng-SimCity-to-Cities-Skylines-Provides-an-Obvious -Winner

"The traffic in Cities: Skylines is easily the deepest and most interesting car simulation I've seen in a videogame. It's deep enough to create something we rarely get in games: Emergent puzzles. Yeah, you could solve this traffic snarl by just bulldozing the whole intersection and making all the roads fatter. But if you're smart and observant you might be able to solve the problem by making an on-ramp just a little longer. Or change one of the streets to one-way. Or create a bypass.

Even better: All those vehicles have a purpose. They aren't just randomly generated traffic. You can click on a vehicle and see what it's delivering, and to where. If it belongs to an inhabitant, you can see who they are and what they're up to. If you stop the deliveries from getting through, the city can and will fall apart in various ways."


484 мнения
профил »
denik каза на 27.03.2015, 13:41 ?. :
Редактиран на 27.03.2015, 13:42 ?.

Всъщност точно това, което пише в линка ти важи и за Cities: Skylines. Алгоритъмът на pathfinding-a на автомобилите е такъв, че от момента, в който тръгнат на път, предварително избират най-краткия маршрут. Понякога при многолентови пътища, цяла колона от автомобили се забива в една лента, въпреки че останалите водят към същото място. Просто са с една идея по-кратки.

http://i.imgur.com/7a2BHL3.png

http://cloud-4.steamusercontent.com/ugc/7 09654019557008999/19346B078C1A95E5062460B 60EB49429C7F6938C/

По този начин се образуват задрвъствания, въпреки че са построени достатъчно добри пътища, които да поемат целият трафикопоток.

Има си начини този проблем да бъде заобиколен, но те са сврързани с това да "излъжеш" играта.

57 мнения
профил »
AvEnGeR каза на 27.03.2015, 19:50 ?. :

Маймунда, here i come

567 мнения
профил »
{SuPa-1337-Killa} каза на 27.03.2015, 23:19 ?. :

Да като цяло ако се оправи трафика малко играта ще е велика. Имам градче от към 50К и на някои места е просто брутално кви задръствания се образуват.

Нещото което ми направи най- добро впечатление обаче е колко натурално изглежда града когато го разрастваш, всеки квартал си пасва точно на мястото.

707 мнения
профил »
sturba каза на 28.03.2015, 07:29 ?. :
Редактиран на 28.03.2015, 07:29 ?.

- играта е предназначена само за 64-битови OS

Ко каза ко?

През 2015 ако още си на 32 битова ОС не знам.....

343 мнения
профил »
Теодоси Иванов каза на 28.03.2015, 18:42 ?. :

И аз тва си помислих, пък и минималните изисквания(колкото и да са достоверни) са 4 гъби рам.

Честно казано като интерфейс играта не ми допадна. SimCity в това отношение ми хареса повече. Плюс това SimCity с IRC + някой друг мод става добра за игра. Лично бих бил доволен ако ни дадът City-Building игра в която можеш да си построиш ама наистина голям град. Размера в Skylines е добър но не чак толкова, а в SimCity е подигравателно малък(а пък с модове е бъгаво).

1079 мнения
профил »
Deroni76 каза на 28.03.2015, 21:52 ?. :

" - играта е предназначена само за 64-битови OS"

Явно машината ми на времето е проработила и съм се върнал обратно в 2006-та!

423 мнения
профил »
Pendi каза на 29.03.2015, 12:01 ?. :

Незнам някой да ползва 32 битова 7-ца, ако си още на XP SP 3, незнам какви игри играеш изобщо :)

484 мнения
профил »
denik каза на 29.03.2015, 13:10 ?. :

Better safe than sorry :)
напиши коментар
 
ОЩЕ ЗА ИГРАТА
Cities: Skylines

новини:
Някои от тях са дребни модификации, докато други добавят подобрения по интерфейса, добавят нови единици и т.н.
Sci-fi стратегията се оказа рекордно заглавие за Paradox Interactive, постигайки впечатляващите 200 000 продажби в първите 24 часа от премиерата си.
Новия пач с име Update 1.1.1B пък добавя към играта 30 нови сгради, autosave опция, тунели за пешеходци и да оправи доста бъгове.
ОЩЕ ИГРИ ОТ ЖАНРА
Shift 2: Unleashed 124
Goat Simulator 50
Colin McRae: DiRT 2 44
The Sims 3 43
Tom Clancy's H.A.W.X 32
X3: Terran Conflict 19
Operation Flashpoint: Dragon Rising 18
Guitar Hero: World Tour 17
Tropico 3 16
The Sims 4 15