Championship Manager 2003/2004

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

По добра Sports Interactive традиция Championship Manager 4 се появи през пролетта и още тази есен е време за първия ъпдейт. Той, както повелява същата традиция, включва еволюционни подобрения, обновена база данни с футболисти и отбори, както и поправка на софтуерните грешки, наречени за по-кратко бъгове.

За бъговете…

След като излезе СМ4, буквално всяка седмица започнаха да се изсипват пачове, които да коригират недовършеното от програмистите. Вярно е, че работата на разработчиците от SI Games е меко казано къртовска. Вярно е също, че им бяха необходими около две години, докато завършат напълно своето “бебче”. Но някак е обидно за истинския фен да получава недотам съвършен продукт, пък макар и той да върви в комплект с бренда “най-добър симулатор на футболен мениджър в света”. Бъговете са причината през септември издателят на играта Eidos Interactive и разработчика Sports Interactive  да прекратят по-нататъшното си сътрудничество. Като резултат Eidos притежават запазената марка Championship Manager, а SI Games – енджина и технологията на своя продукт. Така че, ако до този момент сте се чудили дали някога поредицата СМ ще свърши, то отговорът сега е – да, CM 4 2003/2004 е наистина последният, финалният СМ и след него няма да има повече други версии или части. Поне не във вида, в който ги познаваме.
Огромната популярност на СМ във Великобритания и изключително добрите продажби на актуалната четвърта част (въпреки огромния брой бъгове) означават само едно – SI Games ще си намерят безпроблемно издател за следваща игра, приличаща много на СМ, но продавана под друго име. Слуховете твърдят, че Microsoft и Electronic Arts са проявили интерес за сътрудничество.

Обратно към играта

и към новостите в нея. SI Games спазват добре изпитана схема от десетте години съществуване на поредицата. Става въпрос за актуализирани версии с най-новите статистически данни на повечето значими футболни първенства, а в случая и нови първенства. Освен ветераните на СМ вероятно ще се намерят и нови желаещи, които да разцъкват тактики и стратегии.

Така, смятам да разясня с две думи целта на играта. Влизате в ролята на главен управител на клуб по ваш избор – дали ще играете с третодивизионен белгийски тим или ще се забавлявате с Валенсия, това е въпрос на личен вкус. След като сте избрали кой отбор ще “пострада” от вашите управленски умения, започва наистина трудното. Във ваши ръце е намирането на нови играчи, отстраняването на стари, разправиите с непредвидени ситуации като например контузия на ключов защитник, определяне на тактическата схема на отбора, както и внимателното изучаване и проследяване на статистиките от целия сезон.

В актуалния СМ са включени 96 първенства и дивизии от 42 държави. Със сигурност ще влезете в крачка по-лесно, ако си пуснете Примера Дивисион или Бундеслигата. Но ако сте търсачи на силни усещания, нищо не ви пречи да опитате първенството на Сингапур, Колумбия или дори Словакия. В базата данни на играта на включени над 230 хиляди футболисти и 15 хиляди клуба. Със сигурност запаленият виртуален мениджър получава световъртеж само при споменаването на тези числа – статистиката, както е известно, е началото и края на този жанр.

СМ4 2003/2004 е standalone

което означава, че не се нуждаете от копие на предишната версия, за да го подкарате. На практика това е същият мениджър с няколко радикални изменения. Веднага прави впечатление променената система за тренировки. Тя е значително опростена и направена доста по-прегледно в сравнение с оригинала. По време на тренировка можете да следите индикаторите и тяхното развитие и по този начин да прецените дали един играч еволюира добре, дали тренира с желание или има някакъв проблем, който трябва да бъде разрешен. Освен това асистент мениджърът е с повишен изкуствен интелект, което ще даде възможност на младите и неопитни състезатели да се облегнат по-спокойно на него в първите си стъпки по опознаване на играта.

Втората новост идва като отговор на критиките на феновете. Включен е редактор на отбори и играчи, като с него можете да променяте състави, показатели на играчи и треньори и да създадете отбор на мечтите още от началото на сезона.

Повечето възможности на изкуствения интелект се изразяват в дребни подобрения детайли, които са третата важна новост в играта. Така например футболистите ви вече могат да получават леки контузии, които няма да ги изваждат от игра за определен период от време, а само ще бъдат отбелязани със зелено кръстче като потенциален риск за здравето им. Друг хитър номер е т.нар. “взаимна собственост” върху даден играч. В този случай два клуба притежават правата за даден футболист наполовина. На определен период от време (няколко сезона) единият отбор предлага на другия сума пари за другите 50 процента. Наддаването е взаимно, като правото да преговаря със съответната звезда получава този, който сложи на масата по-голяма сума. Да не забравяме обаче, че в СМ

футболистите са доста капризни

Това, от своя страна, означава, че независимо от изхода на наддаването, играчът може да поиска преговори за личните условия на договора си и с двата отбора.

По отношение на провеждането на самите мачове също са направени промени. Така вече случващото се на терена се отразява една идея по-бързо, а коментарите в текстовия режим са повече и по-детайлни, даващи по този начин по-добър поглед върху случващото се на терена.
Когато топката излезе в тъч или аут, страничният съдия вдига флагче и това се визуализира на екрана. Същото се получава, когато играч получи жълт картон – след предупредителния акт той “пожълтява” и по този начин е по-лесно да се информираш кои членове на отбора са с първо официално предупреждение. Като цяло графиката на играта е по-скоро посредствена, но това е всеизвестен факт от самото начало на поредицата. Същото важи и за звуковото оформление, но истинският фен на и без друго не се впечатлява особено от подобни глезотии.

Автор: Александър Бойчев