Call of Duty: Black Ops: мултиплейър

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Кой казва, че мултиплейърът не бил важен? А, да, Ерик Джонсън от Valve. Действително име много игри, които са способни да запленят геймърите единствено и само със силата на своята сингъл кампания. Но Black Ops ви дава много повече, защото освен сингъл режим, наподобяващ холивудски хит, шутърът предлага и мултиплейър режим с гаранция за дългосрочно забавление.

„Гарантирано” от Treyarch

Никога не съм разбирал хората, които твърдят, че мултито на World at War било слабо. Прекарал съм доста часове в играта на Treyarch и имам само добри впечатления. Оказва се, че не съм се лъгал и в очакванията си за Black Ops. Създателите на играта са приели възможно най-добрият подход – вземи изпипаната формула на Infinity Ward за основа и добави към нея малко, но качествени въведения. Резултатът: най-доброто от Treyarch и новият избор номер 1 за феновете на онлайн шутърите.

Основната формула на онлайн играта тук е съвсем сходна с тази на Modern Warfare 2. Развивате героя си без тесните ограничения на класовете, отключвате нови оръжия и екипировка и мерите сили в динамични и бързи мачове, в които определящи са по-скоро бързите рефлекси, отколкото стратегията. Не мислете обаче, че няма нововъведения. Всъщност потресаващо е колко много може да се постигне с относително малко нови елементи. Но да не избързваме и да видим как протичат стандартните мултиплейър битки.

На старта

За разлика от Match making системата на Modern Warfare 2, тук отново имаме dedicated servers. В интерес на истината MW2 разглези геймърите, които свикнаха да използват опростената система за игра. Още първото влизане в мултито на Black Ops ни напомня по-скоро за Bad Company 2 – пред вас има голяма група сървъри, които може да филтрирате по различни критерии като пинг, географско положение, брой на играчите и т.н. Свързването с приятел става като си изпращате покани, които може да приемете през менюто Friends в долния десен ъгъл на екрана. Естествено използването на програма за гласов чат като Skype е практически задължително за координация.

Както може да се очаква, в първите дни след пускането на сървърите напливът е огромен. Често ще виждате надписа „The Server is Full”, а фрустриращото усещане напомня за положението при Bad Company 2 в нейното начало. Специално при Wager мачовете нямате никакъв контрол над избора на сървър, което означава, че може да прекарате доста време, опитвайки се да се включите в мач. Безспорно е, че самостоятелните сървъри са добре дошли за групи, които са готови да вложат време и ресурси в тяхната поддържка, но за обикновения геймър, който просто иска да влезе и да поиграе, това понякога се превръща в изпитание.

Играта предлага общо 14 карти, като вероятността към тях да бъдат добавени поне половин дузина нови с някакъв следващ Мар Pack е практически стопроцентова. Дизайнът на картите напомня по-скоро на Modern Warfare 2, отколкото на World at War. По своята същност те са по-скоро малки и насочени към бърз геймплей. Разнообразието идва от достатъчния брой открити и закрити пространства и интересната структура (например шахти, които могат да бъдат отваряни и затваряни от играчите), която позволява на всеки един фен да намери своята любима карта. Режимите на игра са добре познати – имате Team Deathmatch, Domination, Capture-the-flag, Search & Destroy, Demolition и Sabotage. Има и изненади, но за тях по-долу.

Ако не сте достатъчно уверени, за да се впуснете веднага в онлайн битки, играта предлага режима Combat Training. Реално той представлява паралелна кариера, в която нещата се развиват по същия начин като в мултиплейър игра – качвате нива, отключвате оръжия и ги кустомизирате. Разликата е, че вместо досадни живи противници, може да играете с някой приятел срещу група ботове. На ниска трудност те са пушечно меко и спокойно може да се изправите срещу половин дузина, ако сте с другар. На най-високото ниво на трудност обаче играта придобива мазохистичен характер. Причината е, че създателите на ботовете са избрали относително опростен начин за тяхното поведение – по-високата трудност се изразява в моментална стрелба щом влезете в полезрението им, тотална липса на откат в оръжията и практически стопроцентова точност. Извън това ботовете могат да бъдат доста глупави и понякога не ви забелязват, дори когато минат непосредствено до вас. Combat Raining е забавна и дава добра тренировка, защото може да опознаете картите и да оформите стила си. Разбира се, отключените неща не се пренасят в истинския онлайн режим.

Нещо ново, нещо старо

Познатите от MW 2 deathstreaks, които и тогава нямаха особен смисъл, освен да ви изнервят, когато стреляте по някой с painkiller, вече отсъстват. Поредните килове отново съставят killstreaks, но освен че киловете, получени от един killstreak този път не се броят към друг, сега вече имате много по-гъвкава система за кустомизация на въоръженията си. Познатите ни от World at War кучета присъстват и тук, но този път са доста по-умерени в унищожителните си способности. Можете да ги призовете, едва ако реализирате 11 последователни кила, но дори и тогава те не изглеждат като най-удачния вариант, тъй като имате на разположение още истински боен хеликоптер, когото може сами да пилотирате. Отваряйте си очите и за специални подаръци като Death Machine – страховита картечница тип „Гатлинг”, която може да получите само през Care Package.

Това пък ни навежда на един деликатен момент от времето на Modern Warfare 2 – въздушната подкрепа. В последното издание на Call of Duty небето понякога изглеждаше по-претъпкано от кръстовище в центъра на София по време на пиковия час. Освен това различните самолети и хеликоптери бяха крайно смъртоносни и можеха да наклонят рязко баланса в посока на използващите ги. Тук опасността от горе не е чак толкова голяма, освен това чрез оригиналното хрумване хеликоптерите да кръжат над избрана от играча територия едновременно се внася някакъв тактически елемент и се елиминира опасността те да сеят олово над цялата карта.  

Вместо да чакате досадно дълго, за да отключите необходимия ви attachment, той може да стане достъпен доста по-бързо, защото с качването на достатъчно нива отключвате нова поредица от екипировка и единствено от вашето желание – и налични средства – зависи какво ще си купите в момента. Транзакциите стават с помощта на т.нар. Call of Duty points или CP, които са разменната монета в онлайн света на Black Ops. Любопитно е, че може да ги ползвате и за нещо съвсем оригинално – кустомизацията на вашия герой и екипировката му. С малко въображение може да трансформирате емблемата, камуфлажа и дори мерника си, така че жертвите ви с лекота да ви разпознават.    

Бързи, смели, непробиваеми

Досетихте се, става въпрос за т.нар. perks. Те са разделени на три групи и в по-голямата си част са добре познати. Практически единственият нов perk е Tactical Mask, с чиято помощ може да се предпазите от също новата Nova граната. Видимо е отсъствието на Stopping Power и Commando, които и без това бяха сред най-мразените от геймърите. Lightweight отново ви позволява да се движите по-бързо, Sleight of Hand ви дава скоростно презареждане, а със Scout задържате дъха си повече при прицелване. Всеки рerk има и своя Pro версия, която може да отключите и закупите, след като изпълните няколко задачи, свързани със съответното умение.

Тука има, тука нема

И така, ето я черешката на тортата, която Black Ops несъмнено представлява. Изкарали сте с пот на челото и нервни тикове на пръстите някакво количество СР и искате да направите нещо с него? Включете се в новите Wager Matches и похарчете точките си… или пък ги загубете. Двубоите са от типа „всеки срещу всеки” за 6 души. Първите трима печелят, останалите трима остават с лош вкус в устата, така че всеки може сам да прецени колко силно вярва в късмета и способностите си.

Както подсказва името му, One in a Chamber ви дава един пистолет, един куршум и три живота. Всеки кил, който реализирате, ви дава още куршуми. В Sticks and Stones всички са въоръжени с метателни оръжия като експлозиви, два балистични ножа и томахавка. Въпросната индианска секира има способността да ви убие от един удар, което пък дава изключително динамичен характер на двубоите. В Gun Game оръжието ви се сменя след всеки кил и играчът, който пръв постигне 20 кила в мача, печели. Накрая Sharpshooter отново сменя оръжието ви, този път на равен интервал от 45 секунди, като всеки кил ви дава нов perk, а всеки път, когато умрете, губите събраните perks.

Wager Matches може и да не станат конкурент на стандартния мултиплейър, най-малкото защото нямат отборен характер, но са отлично въведение, което придава разнообразие и възможност за бърза заигравка с потенциално висока печалба.

Ако пък не сте склонни да рискувате срещу други играчи, но пак искате да проверите вашите способности, може да прибегнете до т.нар. Contracts. Тези „договори” сключвате със самия себе си, заплащайки СР точки, като те представляват определени условия, които трябва да изпълните, например да направите три последователни кила, да убиете Х на брой врагове с дадено оръжие и т.н. Наградите при успех са повече СР или ХР точки, а точното количество зависи от трудността. Важно е да знаете, че договорите изтичат сред определено време, прекарано в играта, така че трябва да се действа бързо.

Освен това играта предлага и Theater Mode, в който може да направите клипове на ваши игри и да ги споделяте с приятели или да ги качвате в интернет. Освен това може да наблюдавате игри на хора от Friends листа ви и дори извън него – направо е плашещо!

И така, Call of Duty: Black Ops вече е достъпна и със сигурност е основен претендент за игра на годината. Грабвайте едно копие и се включвайте в надпреварата. Милиони геймъри вече го направиха!

Автор: Иво Цеков