CSI: New York

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 31 дек. 2008

Ако райското курортно кътче Маями е населено с банди и наркопласьори, Вегас – с измамници и комарджии, то какво да кажем за криминалните прояви в най-големия американски град Ню Йорк? Там, където са базирани много от най-богатите американски и световни компании, а брутният продукт на метрополитния район е по-голям от този на развита западна държава. Явно е, че в Ню Йорк има престъпност. Много престъпност. И съответно нужда от армия детективи, следователи и полицаи. 27% от населението на града са афроамериканци, 10% азиатци, хората с латино произход са над една четвърт. Само тези факти трябва да ви наведат на мисълта, че правоохранителните органи имат мно-о-ого работа. Фактите обаче сочат, че от 1991 насам в Ню Йорк има постоянна тенденция към спад на престъпността и в момента той е най-безопасният голям град в САЩ. Много от кварталите, считани за опасни в миналото, в момента са в разцвет. Сега, след като си инсталирате играта, убеден съм, закононарушенията ще останат в миналото. 🙂

И все пак градът се слави с криминалната си активност. Организираната престъпност се свързва с него отдавна, но Петте фамилии на мафията са по-известни с процесите срещу тях, отколкото с деянията си напоследък.

Аз сега обаче ще ви разкажа за

класически крими-куест

който не се нуждае от статистика, тъй като се занимава с изключително заплетени и невероятни криминални случаи. Създаден е по мотиви от сериала “От местопрестъплението”. Този проект от поредицата CSI стои доста различно в сравнение с предишните „Вегас“ и „Маями“. Прилича си с тях е единствено по това, че и тук, и там главните герои са криминалисти. Във всичко останало Ню Йорк е уникален и в това се състои неоспоримото му преимущество. Не можем да го сравним с нито един от аналозите му. В играта има и зверски престъпления, и неразкрити убийства, и прости човешки трагедии плюс неописуемо множество от улики и истински приятелства.

Плюсът на играта е, че на пръв поглед баналната тема – разкриване на престъпления – е така увлекателно развита, че повече ще се срещате с детективи, съдебни експерти, патоанатоми, компютърни специалисти и т.н. профилирани лица, отколкото с униформени полицаи. Впрочем високотехнологичните и научни изобретения в сериала отразяват точни научни принципи и са също силно застъпени в геймката.

В играта участват както известни, така и по-малко популярни актьори. Мак Тейлър е главният – босът, когото ченгетата уважават заради неговото спокойно и хладнокръвно отношение към проблемите. Освен че е обаятелен като присъствие, той се харесва много на жените. Мисля че главният актьор – Гари Синиз, който е в ролята на детектив Мак Тейлър, е може би един от най-недооценените съвременни американски артисти…

Но да се върнем на героя Тейлър. Той е пръв в отбора и като такъв има правото преди всички да се озове на мястото на злосторството. Винаги се води от мотото: „Всичко е свързано и нищо не е случайно“. Стела Бонасера е другият ви персонаж – тя е красива, с предизвикателен поглед и стил жена, приятел, помощник и най-добър съветник на Мак. Стела е професионален следовател, който вярва на себе си, на криминалистиката и на максимата, че рано или късно всеки престъпник ще бъде застигнат от правосъдието. Останалите в екипа са детектив Дон Флек – специалист по оръжията, с които се е запознал от малък, тъй като е отраснал в гетата на Ню Йорк сред най-долната измет на Америка. Дени Месер пък отговаря за доказателствата, които се събират на местопрестъплението, д-р Шелдон Хокс е шеф на екипа, който извършва аутопсиите и съдебно-медицинските показания, а Линдзи Монро е най-добра при разпитите на заподозрените.

Попадна ми една интересна анкета, проведена между фенове на сериала, които са играли играта. Там въпросът е кой е любимият ви персонаж, а отговорите са: Дени Месер – 20%, Мак Тейлър – 20%, Дон Флек – 14%, Стела Бонасера – 13%, Шелдон Хокс – 11%, Линдзи Монро – 8 %. Очевидно е, че действащите са статистически добре обособени като типажи, за да може всеки човек да си хареса онзи, който му е най-близък, без да има обособен лидер, което е много важно за екипната работа в играта. Но разбира се, в коментарите под класацията има и такива като: „Не мога да гласувам за никого – всичките ги харесвам и всичките ги обичам.“

Специално за гейм-варианта на „От местопрестъплението: Ню Йорк“ са разработени

5 уникални сценария

които не се припокриват в 100% с тези от сериала, но са така измислени, че да не бъдете просто цъкащ с мишката наблюдател, а активен разкривател на престъпници. Те са създадени за играта от сценаристите на телевизионната поредица.

Главоблъсканиците са нечовешки трудни. Още в началото ще изпаднете в ситуацията да очертаете с тампон на пръчица петно от кръв. Всяко излизане от очертанията му, ще ви връща от начало. Първо може да се амбицирате да свършите задачата както трябва, но след многократните връщания, най-вероятно просто ще се ядосате. Може би трудностите са големи за човек като мен, който е играл само най-популярните куестове и няма необходимия нюх, за да налучка вярното решение, но пък и сериозни куестаджии споделят задоволство из форумите за трудните препятствия, пред които ги е изправила играта.

Впрочем да се надяваме, че онзи пич, който преведе на български език StillLife, Syberia и още няколко култови куеста и пусна програма със субтитрите за безплатно теглене от интернет, ще обърне внимание и на тази поредица. Защото друго си е да играеш на родния език.

Иначе геймплеят си е класическият „посочи и цъкни“, като е

дообогатен с мини игри

като разбиване на кодове, хакерски атаки, възстановяване на чертите на лицето, реконструкция на събития според законите на физиката и много други. В играта има много диалози, което е нормално – все пак сте детектив и вашата работа е да общувате с огромен кръг от заподозрени и съучастници. Но понякога това става леко досадно. Като минус мога да спомена и прекалено съвременната и дори футуристична обстановка. Все пак куестаджиите обичат по-меки форми, по-авантюристични и дори романтични гледки. Не е казано, че трябва да играем в стар замък или изоставена мина, но в стремежа си да се доближат максимално до сериала, разработчиците са отишли в другата крайност – околната среда често стои изкуствено и не създава необходимата атмосфера.

Ubisoft е наела Legacy Interactive да се заеме с разработката на играта. Интересно е, че това е първата среща на студиото с CSI поредицата. То обаче има опит с тази жанр, защото сред другите заглавия на Legacy са цяла поредица Law & Order (Закон и ред) игри като Criminal Intent и Justice is Served. Извън този жанр разработчикът е правил още The Apprentice и Zoo Vet поредицата.

Не знам дали точно това е успешната коледна игра и дали Ubisoft нямаше да спечелят повече, ако я бяха пуснали извън пороя от празнични хитове, но съм убеден, че много хора очакват с нетърпение това заглавие и че вече са си създали мнение за него независимо каква е моята оценка. Вярвам още, че голяма част от геймърите в България са умни хора, които обичат интелектуалните предизвикателства пред масовата сеч или картечния откос. Те със сигурност ще посрещнат премиерата на CSI: New York с огромен ентусиазъм.

Автор: Свилен Енев