Blitzkrieg: Rolling Thunder

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 06 фев. 2005

Мдам, CDV малко се пооляха. В смисъл: вижте какво става, издадоха по мое мнение най-добрата стратегия на тема Втората световна и след това близо година и половина ни се чу, ни се видя нещо на тема Blitzkrieg. Не и на официално ниво. Мод групите се бяха разжужали като пчелен кошер на пролет. След няколкото плахи опита да се спретне кампания изведнъж те отприщиха дълго сдържания си потенциал и картите заваляха. Последва първият неофициален експанжън, после фен групите така се засилиха и умножиха, че за броени месеци се проведоха маса онлайн турнири. Първо Русия, а по-късно – и цяла Европа, отново забушува със страстите на най-великия конфликт на миналото столетие. Най-накрая прозрението осени и самите издатели. След няколко кратки мейла от маркетинговия отдел започна да се работи и по втората част на играта. Докато чакаме пък заваляха експанжъните. Това е второто официално продължение на Blitzkrieg и този път отново ще се изправим срещу нацистите.
В момент, когато на Хитлер започва да му пари под топките…

За разлика от първия експанжън, завлякъл ни дълбоко в африканските пустини и прекарал ни през великите танкови сражения на Тобрук, Ел Аламейн и Газала, Rolling Thunder се захваща с едни от по-малко експлоатираните теми. Наистина първата ви мисия също ще ви отнесе на Черния континент, но само за да създадете плацдарм за бъдещата инвазия на Италия. Както внимавалите в часовете по история знаят, след като на Ервин Ромел му наритват дупарата в пустинята, а Мусолини се прави на отворко пред Батко Мустакатко (а.к.а. Адолфо, както маминка му е казвала), съюзниците откриват трети, южен фронт, където да започнат настъпление. Водени от генерал Патън (по-късно на негово име е кръстен един от най-ескплоатираните и успешни по време на виетнамската война US танкове) янките нахлуват в Сицилия.
 
Операцията Хъски

дублира по план и изпълнение доста по-известния нормандски десант. С тази разлика, че спагетоядците по това време имат малко по-малко желание за бой от кокошка в разплодителен сезон и малките немски гарнизони дават основния отпор. В крайна сметка Патън с дружинката си Шърмъни успява криво-ляво да се добута до Берлин, където Висшето командване му резва крилцата и предоставя на руснаците бонуса първи да развеят знамето си над Райхстага. Е, ако знаеха, че този на пръв поглед безобиден акт ще определи хода последвалата почти половин столетие Студена война, едва ли щяха да го допуснат, но това е тема на една друга история за друга игра.

Така че стягайте си познанията за това как се използват танкове и турбо-снайперисти и се подгответе за добре прицелен удар под пояса на хитлеристка Германия в новата кампания за Blitzkrieg.

Янки SUX!

Всъщност изборът на кампания изобщо не е случаен. Почти през целия ход на войната немската бойна техника се надбягва за първото място с тази на братушките, докато американците, освен на ниво флот и авиация, не блестят кой знае колко. Е, да – имат Пършинг танкове, но я помислете кога ги вадят и колко на брой са снесени в Европа. А Шърмъните са били известни повече с хилядите си модификации и печалния разстрел, който Тигрите са им причинявали. С други думи, кампанията умело ви поставя в такива исторически схватки, в които ще се изправяте срещу “гениалните” произведения на италианските тракторни заводи и изтеглени от Африка Панцери двойки, тройки и тук-таме по някоя четворка, да ви насолява с 85-милиметровото си оръдие. Няма да споменавам, че появата на Тигър най-често е последвана от масово отстъпление и молитва да не ви гръмнат безценното елитно майорче, което сте кътали последните няколко мисии. В общи линии въоръжението на американците се изчерпва с гореспоменатите Шърмъни (+ една нова модификация с по-голямо оръдие и 115-милиметрова броня), и няколко нови самолета. Естествено, фигурират и оръжията от предния експанжън – малокалибрени самоходни и стационарни батареи. За последните е нужно само да се каже, че най-доброто нещо от арсенала на италианците е
 
самоходното пушкало Семовенте

което макар и да докарва донякъде ударната способност на Щурмгешулца, разполага с почти хартиена броня.

Затова пък във въздуха американците рулират и то яко. Не че самолетите им са чак толкова добри, просто ще можете да викате въздушна поддръжка почти постоянно и докато не ви свалят машините. Затова, преди да прибегнете до използването на вашите железни орли, почистете добре със снайперисти терена от всякакви форми на ПВО живот.
Подобрени в сравнение с предишните части, са и парашутните войски. Вече могат да залягат, а снайперистите са почти невидими за врага, докато не атакуват. Но основното качество на парашутистите си остава способността да замерят бронетехниката с гранати и то с бързината, с която Гроши трошеше чаши в “Биг Брадър” преди да го изгонят. Освен това са порядъчно точни и изнасят без много зор равно по брой подразделение вража кашимерия.

Ех Палермо, ех Рай, ех мамицата им свинска и на германците!

Всъщност не предлагайки кой знае какви нововъведения в броя и количеството единици и циклейки все още на силно остарелия (но въпреки това много красив за възможностите си 2D енджин), Търкулващата се Гръмотевичка (Rolling Thunder) се опитва да изсмуче всичко от пръстите си на ниво геймплей, за да привлече вниманието. И го постига! Първо: за мен това е най-добрата стратегия на тема Втората световна, второ – с най-добрия и реалистичен физичен и боен модел. Знаете ли, че в реалността съществува терминът “Потенциал на пробивност” или – казано по-просто – броня с каква максимална дебелина може да пробие даден снаряд. Тоест – един Панцър 2, с 20-милиметровото си оръдие, може да си стреля в продължение на седмица по 70 мм-та броня на Шърмъна и просто да й дращи боята. Затова този танк, никога, ама никога, няма да има шанс в подобна схватка. Точно така трябва да си бъде, а не да се правят изгъзици с damage системи, при които да се сваля по малко от бронята като в Codename Panzers например – не е реалистично.

Втората точка за Blitzkrieg-a (всъщност те са две) е невероятно детайлният терен, всички малки обекти и обектчета по него, прекрасно деформиращият се ландшафт и няколкото десетки различни сгради. Това ниво на детайлност, уви, излиза отвъд границите на разумните системни изисквания, ако се притвори в триизмерна среда. На второ място това е мултито. Официалните сървъри на Nival са буквално препълнени и на моменти могат да конкурират дори Battle.net. Предимно се цикли (не е голяма изненада) от руснаци и германци. Адски забавно е да се включиш с някой Ханци и да ступате в 2 vs. 2 игра Сава и Льоха при Курската дъга или пък с братушките да сгърчите Йохан, завладявайки Норвегия. В този експанжън нет-кодът и възможностите са оптимизирани на макс, а огромният брой противници и карти в Интернет допринасят допълнително за разнообразието на играта.

Автор: Георги Панайотов