facebook facebook
 
 
ИГРИ » PC
 
   
 
Black & White
Ревю | 15.05.2001 | автор: Орлин Широв


оценка:
Производител:
Lionhead Studios
Издател:
Electronic Arts
Жанр:
Стратегия в реално време
Платформа:
PC
сайт на играта »

Не знам дали някои от вас са се замисляли защо все по-често тръпката от джиткането се губи. Преди няколко години, когато излизаше поредната нова геймка, всички се чудехме какво ли се чудовище крие в директорията с "огромния" за времето си обем от десет мегабайта. :-) Всичко беше някак различно, а конвейерът за игри все още не работеше с пълна сила. Сигурно ви звуча доста старомодно, но наистина беше така. Нямаше игри, които да си приличат като две капки вода. Нямаше недоволни, а ако такива случайно се появяваха, просто бяха от хората, които никога не играят...

Подобни неща се въртяха в главата ми, когато пусках Black & White. Обзело ме беше чувството за нещо ново и неочаквано, за нещо различно и необяснимо. Спомням си как преди около три-четири години бяха плъзнали разни слухове, че се прави безумна игра, която ще разбие всички представи на геймърите. Говореше се, че неин автор ще е прочутият гейм-дизайнер Питър Молиньо, който се споменава наравно със създателя на легендарната Civilization Сид Майер и "бащата" на DooM Джон Ромеро. Какво ли не се изписа и издума по темата. Някои дори говореха, че загадъчната игра вече е готова. Други пък мислеха, че никога няма да излезе. Общо взето всеки си имаше мнение по въпроса.

Целият този шум и заглавията, които съм виждал до момента, ме накараха да очаквам тази игрица с огромно нетърпение. Нетърпение, което се беше свило на топка в стомаха ми и плавно излизаше все по-нагоре с приближаването на датата, когато Black & White трябваше да се появи на бял свят. И ето че денят дойде. Седнах пред РС-то си, оправих стола, монитора, клавиатурата, загасих лампата, дръпнах пердетата... Точно както едно време.

Това, което се откри пред мен, беше нещо наистина грандиозно. Представих си как разни хора са се бъхтали над четири години и усещах как започвам да се чувствам малък и нищожен. Тази игра ме грабна толкова силно, че после около 12 часа не станах от стола, а заживях в света Еden (или Идън, ако така ви звучи по-добре). И сега искам да споделя с всички вас всичко, което толкова ме впечатли, принуди ме да си затворя устата (което не е никак лесно :-)) и ме накара да се почувствам като едно време.

Така да бъде! Започваме...

Идън. Рай. Свят, където живеят доста хора. Свят, където всеки е благословен. Свят, колкото интересен, толкова и скучен. Всичко в него е мирно тихо и блажено. Какво ли могат да правят стотиците племена, разсеяни из островите на тази планета, освен да градят комунистическото общество, естествено. :-) Сигурно се досещате, че когато мирът и разбирателството завладеят раждащото се утопично общество, се появяват и хищните империалистически акули, уж демократи и други смутители на тази малка идилия. Оттук нататък нещата са ясни - демократите взимат властта с "нежна" революция на 10 ноември 1989. :-)

Какво си въобразявате, естествено че и на Иден си имат подобен ден. Това е денят, когато идват Магьосниците. Незнайно откъде и как в един момент се появяват много, разярени, империалистически настроени магьосници, които се опитват да подчинят мирните труженици и труженички, обитаващи този свят. Te така успяват да промият мозъците на всички пионерчета и чавдарчета, че в един момент всички ги приемат за богове и започват да се кланят.

И все пак нали знаете, че човешката алчност е голяма работа. Идън се оказва тесен за толкова същества с болни амбиции и маговете започват да се бият един срещу друг за надмощие. След доста мелета на Идън са останали богове, колкото пръстите на ръката на шлосер. Властелините на този свят решават вече да не си цапат ръцете с кръв и създадат свои същества, които да се бият на тяхна страна. Речено - сторено. Маговете създават свои божествени зверове и сраженията отново се възобновяват... Въпросът е един:

Кой ще владее Идън?

Иде реч за нещо, което не сте виждали, не сте чували, дори не сте си представяли, че може да се направи в компютърна игра. Става дума за Black & White! Новото творение на чичо Молиньо (абе, едно не мога разбера защо, за Бога, всички го споменават толкова често, включително и аз, като едва ли на много хора им пука кой е той :-)). И аз самия вече не знам откъде да започна... Нека да е с техническите подробности.

Ако говорим за саундтрака на играта, бих казал, че Black & White взима моя приз за най-добра гейм-музика. Тя е толкова динамична и истинска, а не е просто някакъв фонов циклеж. Променя се според ситуациите, в които попадате, и няма момент, в които да дразни. Всеки персонаж е озвучен перфектно и супер реалистично. Общо взето по отношение на музиката Black & White определено значително изпревaри другите игри, излезли напоследък.

Въпреки че е адски добра, графиката не е сред нещата, които правят Black & White маниашки хит. Тя доста напомня Giants: Citizen Kabuto, но си личи, че авторите са добавили и 3D-забавител и значително са натоварили околната среда с допълнителни детайли. Не че това е лошо, но просто доста затормозява машината. Друго неприятно нещо в графиката е, че не можете да си променяте Drawing Distance-а и всичко изглежда хиперръбаво от далечна дистанция, дори на 1024х768 с пълни детайли.
Въпреки всички тези лошотии, които наговорих за графиката, тя си остава първокласна, но просто бледнее на фона на всичко останало...
Ще се опитам до ви обясня каква точно е целта в играта, въпреки че за крайна цел трудно може да се говори. Ще започна с това, че вие

поемате ролята на истински Бог

А всяко божество се появява в момента, когато има поне един човек, който да вярва в него. В случая това е едно семейство, изпаднало в беда, което ви намира съвсем случайно (или по-скоро вие го намирате :-)). То решава да ви покаже другите хора от племето си и вие, като току що пръкнал се Бог, приемате присърце тази идея. Ето че си намерихте и първите поклонници. Постепенно ще се превърнете в истински Бог с доста последователи. Последователи, но без храм! Скоро идва и моментът, когато трябва да им помогнете да ви (си) изградят светилище. След като вече сте се сдобили и със свой "дом", вие вече наистина можете да се титулувате Бог. За съжаление обаче си нямате свое Свещено създание.
Местните селяни ви казват, че за да намерите свое магическо животно, трябва да изпълните няколко задачи. След като се справите с тях, можете да избирате между крава, тигър и маймуна, който в началото са още бебета. По-късно ще видите и още доста различни животинки.

За какво ли са ми те, сигурно ще попитате вие. Вероятно сте забелязали, че за да вярват в нещо, хората обичат то да е материално. Тъй като вие сте просто духовна енергия, е важно да си изберете същество. То е вашето лице пред поклонниците ви. За целта трябва да направите всичко възможно то да се превърне в едно нелошо материално копие на вас самия.

Всичко това се прави много просто. Вие изпълнявате божествените си задължения в облика на една ръка -

вашата ръка или Ръката на съдбата

както се казваше в един куест отпреди няколко години (В това отношение B&W напомня малко на Dungeon Keepеr). Всичко по време на играта се извършва с нея - магии, действия, удари... - абсолютно всичко. Пак с нея възпитавате животното си - можете да го галите, шамаросвате, храните, разхождате и т.н. Имате на разположения няколко каишки, с които разхождате магическия звяр - на учението, на любезността и на агресията. Всяка една от тях влияе на държанието му по различен начин.
Например ако направите определено заклинание, а в момента държите животното си с каишката на любезността, магията ще стане, но вашият питомец няма да я запомни. Ако обаче направите същото с каишката на учението, звярът ще попие всичко като гъба! Благодарение на този нашийник, свръхестественото създание трупа опит в зависимост от вашите действия и околния свят. То ще се учи да танцува, лови риба, да яде, пие - общо взето всичко, което може да възприеме едно нормално животно (особено ако е и циркаджийско :-)).

Но свещеното същество не е нормален звяр. То може да помага на населението, да се бие с чужди животни и да прави невероятни неща, с които да впечатлява невярващите хорица... Общо взето се оформя като един Бог на два крака, който расте, развива се и се учи. Сигурно ще ви е интересно да научите, че при проектирането на различните животни и техния изкуствен интелект, екипът на Питър Молиньо е ангажирал и група психолози. Твърди се, че магическо създание постепенно придобива специфичния нрав на геймъра, който играе. За целта обаче май ще е нужно да си заделите някоя друга свободна седмица, в която да не правите нищо друго. :-)

Но не всичко в играта се върти около вашето Животно. Много хора си мислят, че Black & White е просто малко по-сложно тамагочи. Но те силно се лъжат.!

B&W НЕ НИКАКВО ТАМАГОЧИ!

Тя е доста объркана в жанрово отношение игра. Освен че ще се занимавате с Животното си, ще трябва да се грижите за своите простосмъртни последователи.  Отговорен сте за техния живот и благоденствие, а освен това трябва да поддържате вярата им на високо ниво. Налага се и да се занимавате със стратегия. Трябва да планирате как да разпределите ресурсите си, как да унищожите вражеските божества и да се разправите с техните Животни.

Споменавайки врагове, се сетих, че не съм ви казал каква е цялостната цел на играта. Общо взето Black & White не свършва - има над 400 мисии, които според мен не се минават за по-малко от два-три месеца. Във всяка от началните задачи ще трябва да се занимавате с различни аспекти от играта. Първата мисия е обучаваща, ще се тренирате как да шавате по картата (което не е много лесно :-)), как да се биете, как да помагате на хората и т.н. Движението наистина е малко сложно, но след 3-4 часа се свиква.

Друго затормозяващо нещо в играта е, че ще ви се наложи да се занимавате със стотина неща едновременно. Имаше моменти, в които просто трябваше да тегля една майна на Животното си и почвах да се занимавам със своите вярващи и врагове. Струва ми се, че ако авторите бяха сложили един-два жанра по-малко в играта, тя щеше да бъде по-сполучлива. :-)

Най-оригиналното нещо...

...е това, че всеки Бог и неговото Животно са суперразлични индивидуалности. Почти сигурно е, че след четвъртата-петата мисия е невъзможно да има две еднакви божества или животни. Преди малко ви казах, че ще трябва да поддържате вярата на народа си. Да, но не ви казах как става това. Има стотици начини да го направите. Ако искате да ви обичат, правете само добрини и ще събирате все повече и повече фенове. Ако обаче искате те да изпитват страхопочитание към вас, просто убивайте хора, мъчете ги, и ги дръжте гладни. Можете и да се правите на небрежен и отново да има хора, които да ви вярват. Каквото прави играчът, това ще прави и Животното му. Внимавайте какво вършите, защото един убит от вас е равен на трима ликвидирани от Животното. В случай че колите наред, звярът ви също ще почне да се гаври с хората - също като вас.

Но какво ще правите си е ваша работа -  в зависимост от това се мени и сюжетът на играта. Всъщност бяхте ли виждали геймка, която да се нагажда по вас, а не вие по нея? Поне на мен не ми се беше случвало до излизането на B&W. Ако изберете да сте Големият Лош Бог, по-нататък можете да се сдружите с други свръхестествени изроди и да тръгнете срещу добрите. Ставайки гаден, животното ви също се променя, включително и на външен вид. Например Кравата се сдобива с кървясали рога, които са дълги и доста остри. Милото същество, познато от опаковките на шоколад "Милка", почернява, а копитата му стават най-брилянтния уред за мачкане на невинни хорица. Какво да се прави -

Направо Луда крава :-)

Всичко е адски адаптирано към поведението (личността) ви. Няма да се налага да сте лошковец и въпреки това в някоя мисия да се правите на Майка Тереза и да помагате на безпомощните... Друго нещо, което е безумно оригинално, е начинът за правене на магии. Специално за целта е разработена технологията gesture system, която следи движението на мишката и познава командата само по траекторията, която описвате с показалеца. Например, когато задържите десен бутон и придвижите вашата божествена ръка под формата на спирала, ще активирате магиите си. Ако след това нарисувате сърце във въздуха, ще включите заклинанието за лекуване. Ако опишете буква "S", ще активирате магията за храна и т.н. Всичко е направено супер и поне досега грешка в тази система не съм открил.

Освен всичко ще трябва да се грижите и за вашите най-верни последователи. Когато те се молят пред храма, ще трябва да им носите храна и да ги оставяте да спят, иначе си умират фанатизирани насред светилището. В замяна те генерират мана, която ви е нужна за правенето на чудеса и магии. Тя е едно от най-важните неща в B&W, тъй като е единственият източник на енергия, която ви е необходима да се отбранявате, нападате или да помагате на хората в нужда. 

Ще кажа малко и за интерфейса. Менюта са доста неудобни, а най-калпава е системата за записване, която може да скъса нервите на човек. Но май това е единственият досаден проблем в целия B&W. Иначе играта има доста сполучлив мултиплейър, в който може да сбиете вашето животно със звяра на някой приятел или на компютърен противник.
Като изключим бъгавата графика и доста куция интерфейс, Black & White определено е изключително новаторска. Такова разнообразно и мащабно нещо просто не е излизало в последните години. Единственото леко смущаващо нещо е многообразието от жанрове, които са омесени. На моменти това обърква, но нищо, ще свикваме, натам вървят нещата през новия век. 

 
системни изисквания
400 MHz Pentium II, 64 Mb RAM
напиши коментар
 
ОЩЕ ИГРИ ОТ ЖАНРА
StarCraft II: Wings of Liberty 130
Command & Conquer 4: Tiberian Twilight 59
StarCraft II: Heart of the Swarm 53
DotA 2 - PCM2.0 47
Demigod 42
League of Legends - PCM2.0 41
Warhammer 40k: Dawn of War II - Chaos Rising 38
Stalin vs. Martians 33
Total War: Shogun 2 31
Napoleon: Total War 28