Besieger

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Besieger е типична ролева реалновремева стратегия. С изключение на група микроскопични екстри, в нея няма да откриете нищо ново. Нищичко, с което да не сте се сблъсквали досега в едни от най-играните заглавия в жанра като WarCraft III, SpellForce и поредицата Warlords Battlecry. Ако вече сте прочели статията за Perimeter от този брой, ще знаете какво е мнението ми по въпроса за опресняването на реалновремевите стратегии. Така че най-добре ще да е, ако преминем по същество.

Магия, фантазия и митология – 3 в 1!

Място на екшъна – Скандинавия. Време – преди много, много години. Кога точно? Никой не си спомня, беше отдавна. Няма проблеми, нали? Добре. Тогава позволете ми да ви запозная с главните герои в приключението. Това са: Конин (професия – крал на кимерийците; най-голямо желание – легендарният меч Кром), Mара (професия – сестра на Конин, а в свободното си време зла магьосница; най-голямо желание – да завладее света) и Бармалай (професия – викингски вожд; най-голямо желание – да намери чука на Тор и да спаси света). Готини образи, определено. Добре е да си допаднете един на друг, защото ще ви се наложи да се виждате честичко.

И така в една мрачна скандинавска нощ, докато Конин кръстосва пътищата с надежда да се събере с оръжието на своя живот, Мара изковава коварен план. Тя узурпира кимерийския трон и напада столицата на викингите, изравнявайки я със земята и стъпквайки крехкия мир, който някога е съществувал между двете раси. Междувременно Бармалай не подозира за падението на своя народ. Той е натоварил викингския си задник на един дирижабъл и с помощта на няколко берсеркери се е отправил на приключение в търсене на любимия си чук. Но след технически проблем летателният му апарат се разбива върху главата на едно нищо неподозиращо огре (голямо и тъпо чудовище, което в свободното си време обожава да удря неща със своята бухалка – най-вече човешки глави), разгневявайки неговите събратя. Тук започва и

вашето приключение

Първоначално главният герой на кампанията ще бъде Бармалай, който е единствената надежда на викингите за ново начало, след като столицата им е опустошена. По-късно ще се превъплатите и в Конин, който, от своя страна, ще трябва да напляска сестра си заради нейното своеволие и ще се опита да възстанови мира по своите земи.

Общо взето цялостната идея в геймплея на Besieger е следната – създавате добре укрепен град, превръщате населението му във войници и наковавате кратуните на враговете си. За съжаление начинът, по който се осъществява тази стандартна процедура, не се различава почти по нищо от останалите ролеви реалновремеви стратегии.

Къщите са основните постройки в Besieger. Те са нещо като фермите на хората във WarCraft, но с тази разлика, че от тях ще никнат автоматично определен брой напълно възмъжали работници. С тяхна помощ ваша милост ще има удоволствието да развива базата си, създавайки нови сгради и събирайки ресурси. Но работниците са и основният източник на бойна сила. Ако ги изпратите в специална за случая сграда, те ще се въоръжат с най-нов модел доспехи и оръжия. Т.е. всеки един труженик има потенциала да бъде конвертнат в различен клас военна единица. Принципно всяка една от двете раси в играта –

викингите и кимерийците

имат различен набор от сгради и юнити. Но това е само привидно. Те не са достатъчно различни една от друга. С малки изключения, повечето им единици изглеждат и се държат по един и същи начин. Така че има какво още да се иска от Besieger по въпроса със специфичните особености на всяка враждуваща фракция.

Като всяка себеуважаваща се ролева стратегия, и в тази единиците трупат опит, качват нови нива и стават по-добри. Затова е препоръчително да цените живота им малко повече. Колкото по-дълго ги задържите на този свят, толкова по-добра работа ще ви вършат на бойното поле. Що се отнася до главните герои (Бармалай и Конин) – това са местните VIP-ове. Те ще бъдат с вас през цялото време в съответните кампании и ако умрат, губите. Това, което ги отличава от останалите бойни единици, е, че и двамата имат специални аури, които дават бонуси на юнитите, намиращи се в техния обхват.

Освен за събиране на ресурси, строене на нови сгради и създаване на бойни единици, работниците служат и за оператори на всякакви видове

обсадни машини

които, както и самото заглавие на играта подсказва (на английски besieger означава буквално “обсаждаща страна”), играят ключова роля в цялостния геймплей. Викингите например имат хора, нарамили стълби, чиято цел е да ги лепнат за противниковите стени, така че армията ви да може да преодолее непристъпните каменни зидове. Или пък най-различни дървени машинарии, с които направо да сринете всякакви налични укрепления.
Обсаждането е и един от най-готините елементи в Besieger – нещо, върху което обаче разработчиците трябваше да отделят малко повече внимание. И тогава вероятно играта им щеше да поизпъкне по свой начин над останалите заглавия в жанра.

3D Скандинавия

Визуално Besieger е разкошна. В това отношение тя е напълно ъп ту дейт. Няма да ви занимавам с техническите характеристики на 3D енджина – просто е безсмислено, а и половината от тях са напълно неразбираеми. Вижте само скрийншотовете от играта и няма да имате нужда от допълнителни убеждения. Авторите й са решили проблема с камерата доста практично. Имате три възможности. На първо място можете да получите пълен контрол над гледната точка – въртене на 360 градуса, зум, отдалечаване и пр. Можете и да я центрирате на определено място над терена и да имате контрол над нея единствено за приближаване и отдалечаване а ла WarCraft III. И на последно място можете да изберете група единици и да активирате т.нар. Follow Mode, което означава, че камерата ще ги следва по петите им абсолютно навсякъде. Интересно хрумване е да виждате къде точно се намира курсорът на мини-картата (което е доста полезно при подобни напълно триизмерни игри, които позволяват всякакво въртене на гледната точка и по този начин объркват ориентацията на играча).

Besieger е заредена и с някои от най-готините илюстрации, които съм виждал досега в PC творение(след WarCraft III, Heroes of Might and Magic III и SpellForce). Те придават чар на играта и спомагат за пълно потапяне в нейния свят, поне за мен.

Може би се чудите защо оценките за геймплей и общо са толкова ниски. Много просто – както ви казах в самото начало, Besieger не се отличава почти по нищо от заглавията в жанра. Няма с какво да изпъкне сред тях. Макар и добра, тя е просто една напълно стандартна ролева реалновремева стратегия.

Автор: Владимир Тодоров