Axis & Allies

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 05 ное. 1998

Много е странен сайтът на производителя HASBRO Interactive посочени са около 20 игри, които са произведени или се разпространяват от тях, а това никак не е малка цифра! На пръсти се броят компаниите, които могат да се похвалят с такъв актив от заглавия, но почти всичките игри са такива, че едва ли някой щатски геймър би заплатил пълната цена (50 $) за която и да е от тях, съвсем логично е и никое от заглавията никога да не успее да се покатери дори и до TOP 20 например. Въпреки това сред тях може да се намери нещичко, за което си заслужава да се отдели една страничка и Nik Mortimer реши, че играта Axis and Allies може да събуди известен интерес сред геймърите.

Любопитното в случая е, че тя се предлага в два варианта за PC и като истински tabletop-комплект (един картон с бойното поле, пластмасови фигурки и зарчета). За съжаление обаче производителят не си е дал дори малко труд да понаправи по-привлекателна графиката за PC-играта тя изглежда точно толкова сива и еднообразна, колкото и настолния вариант! (Просто имате чувството, че някой е извадил кинескопа от монитора ви и вместо него е подпъхнал картона от комплекта майтап, разбира се, но никак не е далече от истината).

Остава само да попитате защо изобщо се занимаваме с нея ами защото се оказва, че като игра и gameplay тя никак не е безинтересна, a е и много трудна! Добавете това, че няма проблем да се играе в multiplayer-режим u на един компютър и че би трябвало да върви и на значително по-слаби машини от посочените от производителя и ето, че може действително да ви стане интересна и да прекарате някой и друг час пред екрана (но в никакъв случай не ви препоръчваме да давате 50$ за нея!).

Самата игра е

походова стратегия на тема Втората световна война

Могат да играят до петима участници, като всеки поема ролята на главнокомандващ на една от следните армии: за силите на Оста Германия и Япония, а Съюзниците се представляват от СССР, USA и Великобритания. Всеки ход се състои от 5 основни етапа, а изходът от всяко действие се решава с помощта на заровете (аз лично много се дразня от подобен начин за определяне на печелившата страна). Въпреки това обаче играта никак не е безинтересна!

Разполагате само с един-единствен ресурс IPC, което всъщност отразява производствената мощност на военната ви индустрия, производствените и суровинните ресурси, които можете да заделяте всеки ход за research и създаване на нови бойни units.

Именно това са и първите два етапа от всеки ход отначало трябва да решите дали ще отделите IPC за research и ако наистина заделите нещо, то дали резултатът е положителен или отрицателен се решава отново с помощта на заровете.

Вторият етап е закупуване на бойни единици за целта разполагате с таблица с наличните войски, тяхната цена и показателите им, а освен войски можете да закупите и допълнителни военни заводи.

Третият етап се нарича combat move през това време премествате наличните си (без новопридобитите) units, като обаче ЗАДЪЛЖИТЕЛНО ходът на всеки преместен unit трябва да завърши на окупирана или контролирана от врага територия. Този етап завършва с изчисляване на изхода от всяко сражение всяка от страните (нападател и защитник) получава оценка от 0 до 5, след което отново

думата имат заровете

и така докато една от страните бъде изцяло унищожена или докато атакуващата страна реши да отстъпи.

Предпоследният етап е non-combat move ще го използвате за прегрупиране на войските си, но задължително тяхното движение се извършва само през приятелски или неутрални територии; последното, което ще трябва да направите преди да отстъпите заровете на следващия играч, е да разположите новозакупените си войски. Ограничението в случая е, че можете да ги поставите само там, където разполагате с налични заводи (и ще можете да ги движите едва през следващия ход).

След като приключите с хода си идва ред на следващия играч (независимо дали е контролиран от компютъра или от човек) и така, докато една от страните успее да изпълни предварително определените (от вас самите) критерии за спечелване на войната. Разбира се, за всеки етап от ходовете си има различни хитрости и тънкости разполагате с най-разнообразни сухопътни, военновъздушни и военноморски сили и това ни позволява невероятно голямо разнообразие от стратегии.

Вероятно ще ви трябва известно време, докато свикнете да предвиждате ходовете на противника тук компютърът определено ще има преимущество, тъй като за него няма да е проблем да изчисли всичките ваши възможности (ако това е заложено в програмата му).

И така, още една игра, която със сигурност няма да стане хит, но има голям шанс да се хареса на част от геймърите тя се стартира нормално и на по-скромни компютри и най-вече с възможностите си за реална multiplayer-игра на едно PC.

Автор: Генко Велев