Alien: Isolation

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 07 апр. 2014

Почитателите на едноименната филмова поредица твърдят, че добър Alien филм не се е появявал повече от две десетилетия, докато геймърите считат, че повече от десет години не са имали възможност да поиграят съответно на качествена гейм адаптация. Всичко това все пак зависи от гледната точка и конкретните предпочитания, но поне що се отнася до игрите, последната засега Aliens: Colonial Marines направи всичко възможно, за да стъпка името на научно-фантастичния епос в праха и да свали доверието на геймърите до рекордно ниско ниво.

Затова Alien: Isolation ще се гледа под лупа

Няма как да бъде иначе предвид, че въпреки всичко става въпрос за все още много популярна вселена, която е повече от богата на материал за гейм адаптация. Със задачата да докаже, че това е възможно, се е нагърбило студиото The Creative Assembly, известно най-вече с историческите си стратегии с марка Total War. Докато уменията на англичаните в RTS жанра са добре известни, техните забежки в други и непознати води на гейминга далеч не са толкова успешни. Ето защо The Creative Assembly залага на сигурното – връщане към корените на Alien и замяната на масовката трагикомични чудовища от Colonial Marines само с един-единствен Пришълец. При това невъзможен за убиване. Точно така, забравете за пулсовата карабина и всички други оръжия с марка Space Marine и поставете на тяхно място млада и ужасно уплашена жена, дошла единствено за да търси изчезналата си майка. Идеята зад тази концепция е проста и логична – космическият екшън отстъпва място на атмосферния хорър. Не оръжията, а тихите стъпки и скришните местенца стават новия най-добър съюзник на играчите. В основата си, Alien винаги е била история за обитавана от духове къща в космоса; екшънът, специалните ефекти и всичко останало идва на по-късен етап. Ако трябва да правим гейм аналог, може би първият F.E.A.R. и оригиналната Amnesia са заглавията, към които Alien: Isolation се стреми.

Неомъжена бяла жена в космоса

Засега все още не се знае много около историята в Isolation, а вероятно части от нея ще бъдат разкрити едва с изиграването на играта, но все пак ето за какво става въпрос. Изминали са 15 години след събитията в Alien  и остават цели 42 години преди Елън Рипли да бъде открита в Aliens. Черната кутия на предишния кораб на Рипли Nostromo е открита и пренесена до космическата станция „Севастопол“ (всяка прилика с горещата точка от конфликта на Кримския полуостров е случайна). Тогава откриваме дъщерята на Елън – Аманда, която вече е пораснала и изявява желание да отиде на станцията, за да се запознае с историята, записана в кутията. Нищо обаче не може да я подготви за това, което следва. На „Севастопол“ се е появил Пришълец, който бавно и методично избива всичко живо наоколо. Може би Аманда ще има възможност да го спре някак си, но това, което ще й се наложи да прави прави през по-голямата част от играта, е чисто и просто да оцелее.

Минало, настояще и бъдеще

От самото обявяване на Alien: Isolation се заговори, че играта ще разчита най-вече на атмосферата – мрачна, дискомфортна, с нотки на неизвестно и леко прикрит, но напълно осезаем ужас от това, което може да дебне в съседния коридор или складово помещение. За целта графиката и най-вече самата визия трябва безупречно да допълват самия геймплей. Интересното в случая е, че оригиналният филм е правен през 70-те години, когато Ридли Скот реализира своята визия за по-далечното бъдеще. Сега вече сме в 21 век и The Creative Assembly трябва умело да балансира между оригиналната визия на Скот, днешните ни разбирания и все така неясния бъдещ момент, когато човечеството може би ще започне да кръстосва галактика.

В интерес на истината засега нещата изглеждат добре

Първото, което прави впечатление от досегашния код на Alien: Isolation е достоверно пресъздадената ретро визия за космическия кораб на бъдещето. Кабините са пълни с малки, но правдоподобни детайли, от бюрата ви гледат монитори с размерите на телевизор „София 81“ (за по-младите читатели това значи просто „огромни“) и изобщо всячески се създава едно познато усещане. Личи си, че момчетата от The Creative Assembly са фенове на филмите и достоверно са пресъздали естетиката от тях. Така например архивните кадри на Wayland-Yutani са изработени по автентичен начин благодарение на стари VHS записи, умишлено повредени с магнити, за да се получат прескачащи кадри и зърнест образ. Находчиви служители на английското студио дори преровили архивите на 20th Century Fox и успели да открият стари и неизползвани аудио записи с часове звукови ефекти. Целият оригинален саундтрак пък е презаписан с Националната филхармония специално за Alien: Isolation. Енджинът на играта е съвсем нов, а в създаването му са участвали и група бивши служители на Crytek, които сега са част от The Creative Assembly. Играта се прави и за next-gen конзоли, но демонстрираният засега код върви на PC и платформата е водеща за екипа. Студиото описва цялостната визия за играта като “low-fi sci-fi” изживяване, което черпи вдъхновение от 70-те години почти по същия начин, по който Far Cry 3: Blood Dragon се опира на 80-те.

Лишена от традиционни оръжия, Аманда Рипли трябва да разчита най-вече на различните джаджи, с чиято помощ да надделее в играта на котка и мишка с Пришълеца. Една от тях е познатия сензор за движение – пръв приятел в мрачните лабиринти на „Севастопол“. Но дори и при него има уловка – ако засече движещ се обект пред вас, уредът показва точното му местоположение, но ако той е зад гърба ви, получавате единствено издайническо писукане и нищо повече. Затова ако искате да се ориентирате добре за чуждото присъствие около вас трябва непрекъснато да маневрирате в различни посоки. Налично е и традиционното фенерче, с което осветявате пред себе си. Ако искате може да фокусирате снопа светлина и по-далеч напред, но не и да правите двете едновременно. Освен това с фенерчето не бива да се прекалява, тъй като то едновременно е вашето око в тъмнината, но и покана за неочаквано обедно меню към Пришълеца. Предвидено е и устройство за хакване на терминали с помощта на мини-игра. Засега информацията по геймплея също не е чак толкова много, но The Creative Assembly дава обещания други интересни елементи като спиращи дъха стелт семгменти (включително и съвсем буквално, тъй като в играта има бутон, който ви позволява да направите точно това, когато дъхът от пастта на Пришълеца злокобно ви погали по лицето), крафтинг на оборудване и кървава схватка с войници по-нататък в играта. „За да открие истината за майка си, Аманда е принудена да се изправи лице в лице със същото ужасяващо нещо, което ги е разделило“, се казва в изявление на студиото и засега наистина сме склонни да повярваме, че става въпрос за ново и не по-малко разтърсващо приключение.

Казват, че открития космос няма кой да ви чуе, ако крещите отчаяно. Както Sega, така и The Creative Assembly обаче могат да бъдат сигурни, че ако Alien: Isolation се провали, крясъците на милиони геймъри ще отекват доста дълго време в ушите на създателите на играта.

Дано това просто да не се случи.

Автор: Иво Цеков