Age of Empires III: The Asian Dynasties

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 18 дек. 2007

The Asian Dynasties е третият и както се очертава, последен експанжън за Age of Empires 3. Засега бъдещето на поредицата все още е неясно, въпреки че логиката и слуховете предсказват излизане на четвърта част. Дали ще я има или не, е въпрос на време. Истината обаче е, че стратегиите като нея са вече морално остарели в геймплейно отношение, въпреки че все още ни радват…

Ронин

Първата кампания в The Asian Dynasties е посветена на една от трите нови раси – японците. Шогунатът е разпокъсан от бунтове и гражданско неподчинение. Ще поемете ролята на самурай, на служба на местния даймио (боен вожд). В процеса на историята ще разберете, че може би не се борите за правилната кауза и ще бъдете поставени пред морален избор. Дали да последвате заповедите или сърцето си? И в двата случая ще опетните репутацията си, като воин и самурай или като човек.

Японците, както и другите две нови раси, имат доста интересен начин за прогресия в епохите. Вместо да разработят технологията за напредване в ера в централната сграда, те могат да построят някое от 5-те чудеса по избор. Завършването му ви качва едно стъпало нагоре в еволюционната стълбица. Чудесата, освен че дават някакъв еднократен бонус, могат да предложат и пасивен перманентен ефект, както и допълнителни ъпгрейди. Делят се базисно на два типа – военни или икономически.

Друга особеност при японците е, че всяка една от къщите им, освен увеличение на популационния лимит, генерира малко количество ресурси в течение на времето. Това са дървета, злато или храна, а след съответният ъпгрейд и точки опит. Всички къщички са свързани и могат да генерират само по един ресурс – така че избирайте мъдро и според ситуацията.

Посолствата са второто общо нововъведение за трите нови нации. За тях е измислен чисто нов ресурс – внос. Докато копате злато или пращате селяните си за риба, те го генерират бавно. Колкото повече роби има в плантациите – толкова по-бързо ще го събирате. В посолствата също така можете да изберете с кого да създадете дипломатическа връзка. Отново от избора ви зависят пасивен бонус и директни доставки – от фабрики и банки до цели армии от няколко различни войскови типа.

Последната сграда, която е ексклузивна само за азиатските империи, е оризището, което е мелница и тръстикова плантация в едно – като вие определяте дали ще се генерира злато или храна.
Японците са нацията с най-силна пехота. Елитните им мечоносци – самураите, не само че разполагат с колосално количество жизнени точки, но с един замах посичат всички врагове около себе си, нанасяйки щети на всички близки опоненти. За подкрепа на атаката им се включват средно добри конници, както и стрелци с лък, неотстъпващи по нищо на английските. Слабото място в атаката на японците е артилерията. Огнените стрели са интересна хрумка, но са подходящи само срещу пехота, а мортирите им, освен с впечатляващата си далекобойност, не могат да се похвалят с нищо друго.

Интересно е, че можете да призовете до няколко даймиота, които могат да тренират нови войски директно на бойното поле и дават аура за повишаване на щетите на всички близки войски. По всяко време японците могат да съберат голяма група от стрелкови и въоръжени с мечове нинджи, които макар и да не са много добри в открито сражение, са смъртоносни като скаути и в преследването на работниците на опонента.

Отговорът на въпроса, как да се противопоставите на елитните японски войски идва във филма “Последният самурай”. Самураите и нинджите са смъртоносни на близка дистанция, за това не ги оставяйте да стигнат до вас. Пушките, картечниците и оръдията са най-доброто решение, ако опонентът ви играе с армия от Страната на изгряващото слънце.

Един разбунтувал се моряк

Китайската кампания е с малко по-интересен сетинг. Вие сте капитан на флагмана в китайския флот и трябва да се справите с разглезения племенник на императора, който пък е адмирал на армадата. Тази кампания щеше да е блестяща, ако нямаше няколко страшно тъпи дизайнерски решения, които да я докарат на ръба на посредствеността.
Първо – гигантският кораб, с който пътувате, го ползвате само като икономическа сграда, а всичките оръдия по палубата му са само за заблуда на врага и геймъра. Второ: частта с пристигането на Новия свят щеше да е страхотна, ако дизайнът на мисиите не копираше до 90% някои от мисиите в предните две части на играта (особено тази със събирането на флотата – 1 към 1 с търсенето на испанските златни кораби от оригиналната игра). Трето – китайската армия е глупаво замислена…

Китайският народ е голям, затова вместо един по един, те тренират войниците си в цели бойни групи (3-ма стрелци и 3-ма копиеносци например). Но всеки един солджър е в пъти по-слаб като издръжливост и щети от еквивалента си в другите армии. Така че качеството определено отстъпва на количеството. За да компенсират това, китайците разполагат с една от най-мощните артилерийски единици в играта – огнепръскачки! Те нанасят щети на всичко в обсега на огнената струя и за секунди стапят противника – от цели армии до кораби и сгради.

Въпреки че в описанието им изрично е споменато, че са по-добри срещу хора, отколкото срещу сгради – не обръщайте внимание и ги използвайте за всичко. Точно затова и играта с китайците е невероятно монотонна и скучна – просто трябва да изчакате някакво количество време да съберете нужните ресурси, за да достигнете най-високата епоха. След това да направите всички ъпгрейди за артилерията, да пуснете 20 огнепръскачки и да изнесете врага за 5 минути. А ако те пострадат в битка, можете да използвате “магията”, давана от един от храмовете ви, лекуваща всички войски на бойното поле.

Къщичките на китайците са страшно големи и могат да поберат в до 30 човека след съответните ъпгрейди.

Враг на народа

Третата кампания ще ви отведе в земята на кравите и слоновете – Индия. Освен смрадта на оборски тор, страната е популярна и с най-бързото си икономическо развитие в дадения период. Затова и индийските посолства предлагат връзката с до 4 различни нации. Селяните пък изискват за тренировка дървета, а техните войски са добър микс от ръкопашни и огнестрелни оръжия, разположени по сила и цена някъде между японците и китайците. Като освен конвенционалните пехотинци могат да тренират няколко типа бойни слонове с различно предназначение – от антикавалерийски до оръдейни.

Индийците разполагат и с най-мощната дефанзивна структура – едно от чудесата им е огромен форт, в който можете да тренирате всички типове войски, а оръдията му държат досадниците настрана.
В индийската кампания ще трябва да се преборите с местната търговска организация, която избива местното население и в един момент да смените страната, за която се борите. Мисиите са с една идея по-интересни от китайските, въпреки че и при тях присъства моментът с чакането за ресурси и изваждането на 20 слона, с които да изпълните задачите си.

Олд скул

Age of Empires 3: The Asian Dynasties не е лоша игра. Напротив, приятно зарибяваща и отпускаща е. Но в същото време е и доста разочароваща. В нито една от трите кампании нямаше една сериозна битка, дори в последните мисии и на по-високо ниво на трудност. Нямаше и динамика. Всичко се свежда до оцеляване (лошите идват само от една страна, винаги в едни и същи групи) докато се съберат достатъчно ресурси и след това нахлуване в селището на мизерника срещу вас. Ако изградите добра дефанзивна линия, спокойно можете да идете да пиете едно кафе, докато чакате. А това е тъпо – стратегиите в последно време стават все по-динамични и агресивни като геймплей, докато Age 3 е представител на по-старата генерация игри от жанра, в която концепцията е просто по-различна.

Автор: Георги Панайотов