Age of Empires II

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Най-накрая едно тъй дългоочаквано заглавие е практически готово и вероятно ще бъде на пазара по времето, когато списанието ни ще бъде вече отпечатано – или поне на мен така ми се струва, съдейки по версията 1.0, която получихме в редакцията. Играта е изцяло готова, но съгласно документацията, която получихме с нея, са открити два-три дребни бъга и очевидно производителите ще я забавят още съвсем кратко време. Не очакваме да добавят зашеметяващи новости, но се надявам, че ще си направят труда и да отстранят един-два дребни gameplay недостатъка. И иначе играта си има всичко, което би искал един заклет AOE геймър – multiplayer режим, на който можете да играете на предварителен сценарий (карта), на random map, regicide (capture the king) игра и на deathmatch. Последното изисква пояснение – започвате игра на random map, но с действително огромно количество от всички ресурси (за съжаление и противниците ви ще ги имат същоL) – това е особено интересна опция за тези, които не обичат да се занимават с копане на камъни и садене на марули, а предпочитат да обръщат повече внимание на екшъна. Ако пък предпочитате single игра (или просто не можете да си намерите достойни противници) освен горните опции, ще имате и кампания. Във версията 1.0 кампанията беше само една – Joan Of Arc (Жана Д`Арк) и май за съжаление ще си остане само една. За сметка на това не е проблем да си направите собствени карти, сценарии или цели кампании с вградения Map Editor и вероятно ще се намерят достатъчно източници в Internet, от които ще могат да се свалят създадените от многобройните фенове сценарии. Всъщност да не забравя – когато подбирате опциите за играта си, ще можете да избирате от цял куп типове карти – континентална, малки острови, големи острови, хълмиста суша и какво ли не, а картата “The Fortress” ви дава за старт готова крепост с многобройни бойни кули и готови сгради за базовите военни units.

Като стана въпрос за units – хронологически действието в Age Of Empires II се развива през средните векове и съответно са променени и войските, които можете да създавате. Интересното е обаче, че е обърнато значително повече внимание на балансирането на играта в сравнение с първата част и на практика много от уж по-съвременните войни са доста по-слаби от някогашните. Използван е принципът “paper and scissors” и за всеки unit е намерено някакво противодействие – кавалерията е смърт за стрелците с лък и безпомощна плячка за копиеносците, а стенобойните машини са идеално защитени от атаките на стрелците с лък и дори катапултите, но пък могат бързо да бъдат унищожени дори от невъоръжени селяни в melee битка. За по-доброто балансиране на играта се използват два вида броня – обикновена (срещу melee damage) и piercing – срещу всякакви missile атаки. Както и в първата част огромна опасност представляват свещениците, но те не могат вече да пленяват кораби – за целта ще трябва да строите специални абордажни (boarding) галери.
Допълнително като избирате народност е добре да обърнете внимание не само на типичните особености – например “по-евтин” research, но и на “специалните” units: всяка народност може да строи “castle”, който сам по себе си е много мощна (и много скъпа) отбранителна сграда, но освен това служи за създаването и на уникалните за народността войски. Моята любима народност са турците – не само заради тяхната много дългобойна “Bombard Tower”, но и заради техните еничари (мисля, че това е правилният превод).

Първото впечатление при стартирането на играта е стъписване от невероятно подобрената графика! Първата AOE още с появяването си се превърна в еталон за добра графика и на пръв поглед действително е трудно да си представим нещо още по-добро! И Ensemble Studios са успели да го постигнат!!! Измененията в различните units не са големи – като изключим това, че селяните са вече жени и мъже и някои не особено очебийни изменения в анимирането (а селяните действително са вече 50/50 мъже и жени, но пък жените си работят дори най-тежките работи наравно с мъжете, така че ги товарете яко и не ги жалетеJ); огромната разлика е обаче в сградите! Те са значително по-големи и сравнени с размерите на войските създават впечатление за естествена големина – необикновено доброто впечатление се създава обаче най-вече от невероятно изпипаните миниатюрни подробности – гредите, от които са построени стените, могат да се преброят, каменните кули са обвити в мъх и многогодишен бръшлян, в дворовете на сградите са разхвърляни различни остатъци от тяхната дейност – дъски, строителни материали, стари каруцарски колелета и разсъхнали се бъчви… и като че ли дори можете да преброите и цветчетата по малките лехи около къщите!
Вероятно ще обърнете внимание и на подробности като навесите около някои сгради, под които действително свободно преминават забързани селяни. Ако си направите труда да си подреждате сградите и да си оформите градче, ще придобиете чувството, че виждате холивудски декори, приготвени за някой суперфилм!

Когато посвикнете с графичните чудеса, ще ви остане време да оцените и gameplay новостите. Принципът, от който се ръководят войските ви, е предишният – “атакувам само това, което виждам” Той беше доста критикуван, но изглежда производителите са преценили, че промяната му ще предизвика допълнителни проблеми и са го оставили непокътнат. За сметка на това са оправили алгоритъма, по който се придвижват различните units – не забелязах да имат някакви затруднения дори и ако им се налагаше да пресекат цялата карта. Освен това са въведени и няколко допълнителни улеснения – първото е подаването на специфичен звуков сигнал, когато ваш unit е нападнат и това е комбинирано с hot key, който мигновено ви прехвърля на проблемната точка. Второто улеснение са две опции за поведение (освен стандартните команди “ground” и “patrol”) – това са “aggressive” и “defensive”. При агресивната опция войниците ви ще преследват врага “до дупка”, докато ако ги оставите в отбранително положение, те ще се задоволяват само да го прогонят и ще се връщат в първоначалното си положение. И още нещо, което е много удобно и същевременно лесно за направа и което ме вбесява, че не е донаправено в Starcraft например – представете си, че врагът ви е поставил в сериозно затруднение и няколко негови войници са започнали да рушат сградите ви. Ако в този момент произведете примерно един knight или какъвто и да е било unit, то той просто е жертван съвсем безсмислено, тъй като самичък не може изобщо да помогне. В AOE II обаче е предвидена опцията да оставите новопроизведените units вътре в самата сграда, която ги е създала (barracks, stable и т.н.) и да ги изкарате на цяла група наведнъж, когато решите, че вече са станали достатъчно на брой! И още нещо – сега вече можете да подсилвате отбранителните способности на различните защитни сгради – towers, castles, town centers като разполагате допълнителни войски в тях. “Разквартируваните” войници не само подсилват бойните качества на самата сграда, но и си възстановяват загубените по време на битките hit points! И тук пак има елементарна, но много полезна новост – можете да изпращате всеки новопроизведен unit директно да заема предварително указано защитно съоръжение (спомнете си бункерите в Starcraft и липсващата опция да вкарвате всеки новопроизведен marine директно вътре без допълнителен click). Друга новост е възможността да строите town gates – беше много тъпо в старата AOE да се оградите от всички страни с крепостни стени и кули и да сте принуден да оставите празно незащитено пространство за вход/изход. Сега освен че са много полезни, нововъведените town gates и изглеждат много интересно – не само това, те действително се отварят и затварят в съответствие с вашата команда.

Принципите, по които се развива вашата цивилизация, са в общи линии непроменени – за да преминете в следващата ера имате нужда от определено количество ресурси плюс наличието на поне две възлови сгради от предишната епоха и почти всичките ви постройки се “самоъпгрейдват” при прехода. Необходимо е да внимавате обаче, защото има няколко нови сгради, които ще са ви необходими и ще бъдете в сериозно затруднение, ако ги подцените. Може би най-важната новост е наличието на marketplace – в него можете в неограничено количество да обменяте един ресурс за друг – но в крайно неизгодно за вас съотношение; по друг начин е направена и търговията – вече можете да търгувате и по суша, и не е необходимо наистина да продавате ресурси – самото наличие на търговски маршрут генерира cash (но търговските ви кораби и каруците ще трябва да продължават да циркулират по създадения маршрут). Още нещо забавно – всяка народност говори на собствения си език – не че разбирам японски или сарацински, но пък е приятно такова изпипване и на най-дребните детайли!

Разбира се, има и други нововъведения, но все пак целта ми не е да ви заменя ръководството (което е включено и към CD-то – да й е тъжно на котката), важното е друго – че Ensemble Studios са създали нещо ново и много хубаво и че Age Of Empires II ще стане любима игра на много геймъри за месеци напред!

Автор: Генко Велев