Driveclub

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 23 дек. 2014

Игра, за която Sony отпуснаха близо година допълнителна разработка, въпреки че продукта беше кажи-речи завършен, е повече от обяснимо, защо всички наостриха зъби спрямо Evolution след заветната премиера. Нека уточня едно нещо преди да започна разкостването  на играта – няма нищо сбъркано в Driveclub. На този етап, повече от месец след премиерата и след небивало количество пачове играта е ‘’цяла’’.

За какво иде реч?

Аркаден рейсър? Не точно. Управлението е много странна бленда между аркада и симулатор. Истината е, че целия аркаден привкус на играта се дължи на два основни фактора. Първият е супер натрапчивият тракшън контрол, който не може да се изключи. Това на свой ред кара по-бавните и нормални коли от играта да не могат да задържат елементарно поднасяне с ръчна, което иначе би помогнало доста при влизането в 180 градусови завои. Поне един малък детайл вкарва доза толерантност – факта, че лампичката за загуба на сцепление светва в повечето интериори, давайки сигнал на шофьора, че електронните системи за сигурност се борят да удържат колата на асфалта.

Вторият фактор са пистите. Странно ли е, че цялата динамика на Driveclub лъха на старо NFS? Не. Именно дизайна на пистите напомня адски много на old-school рейсърите на EA като Porsche Unleashed, High Stakes, Hot Pursuit 1 etc. Помните ли, колко интензивни бяха гонките в тези игри? Колко красиви бяха пейзажите, колко нереално широки, гладки и с вираж бяха платната? Как летяхте с 300 км/ч, докато агресивното AI се опитваше да ви догони? Без да преувеличавам Driveclub възкръсва духа и интензивността от състезанията във въпросните игри по подобаващ начин.

 На разположение имате няколко държави – Шотландия, Норвегия, Чили, Канада и Индия. Всяка една локация има затворен тип писти и 2 дълги отсечки (спринтове). Много ми се искаше да има повече спринтове, ама няма ;(. Да, затворените писти до една са уникални с определени детайли  и техничност, но е факт, че на избора му липсва разнообразие. Индия и Чили са най-запомнящите се локации и в интерес на истината заснежените трасета в Норвегия са ми любими. 

 

Но Шотландия и Канада, даже гористите местности в Норвегия си наподобяват твърде много. Не ме разбирайте погрешно, всяка локация е изключително красива с широк избор от трасета. Струва ми се обаче, че Evolution са избирали доста консервативно и ми се иска да видя по-разнообразни климати и ландшафти. От няколко седмици се върти слух, че на по-късен етап ще вкарат Япония в играта и по мои надежди слуховете са истина. Oбаче се питам – ЗАЩО ЯПОНИЯ??? Първо, няма нито един японски автомобил в играта (idunnowhylol) и второ климата отчасти наподобява Шотландия/Канада/Норвегия и реално не мога да им схвана логиката. Писна ми да карам в умерения пояс, а има адски много локации, които биха се вързали със стила на играта – Абу Даби примерно, дълги спринтове в пустинията, където top speed-a ще си каже думата или пък тесни и технични отсечки в подножията на Килиманджаро, докато изгрева огрява ръждивата танзанийска савана. Адски много опции, но всичко това е в главата ми. Както и да е, факт е, че не са го направили, факт е че явно ще продължат със зелени треви, горички, дъжд и скука.

Pretty, pretty, shiny, shiny!

Така…с ръка на сърцето мога да заявя, че очичките ми стават на яйца докато играя. По-красива и фотореалистична игра не съм виждал. Очаквам нападки спрямо това изказване, при положение, че говорим за елементарен рейсър, лишен от кой знае каква иновация. Обаче именно това, че играта е фокусирана изцяло върху базовите ‘’закони’’, които изграждат игра с коли Evolution са положили неимоверни усилия върху презентацията на играта. За справка, скрийншотовете над статията сa правени, изцяло in-game, без филтри и глупости. Доста добре, а?

Отгоре на всичко метеорологичните условия, които вкараха преди седмица са нещо наистина специално – няма Forza, няма Dirt, няма Project CARS. От изброените игри, няма толкова усъвършенствана система за дъжд, сняг и всичко което съпровожда въпросните явления. Капките по стъклото се движат спрямо ускорението; рязко надясно и хилядите капчици започват да се пързалят наляво по стъклото. Рязка спирачка? Водопада е пълен, докато капките и водата леят надолу към капака. 

Второ, Horizon 2, GTA 5 и разни други игри, също имат добре интегрирана система за дъжд. Обаче, локвите, които се сформират в тези заглавия са чисто и просто layer, който по никакъв начин не указва влияние в/у поведението на колата. В Driveclub, тежко ви ако налазите в по-дълбока локва – колата дръпва силно по посока на гумата, която е нагазила в дълбоката вода и макар да няма аквапланинг, трябва да сте много нежни с газта, особено ако сте зад волана на по-мощен автомобил. 

Определено се усеща труда, който е положен върху weather механиката и с чиста съвест им прощавам на Evolution, че забавиха интеграцията. За съжаление share функцията на PS-a, макар и адски удобна, не записва клипове с 1080p, което малко или много убива представата за майсторски полираната презентация на играта по време на геймплей, но мисля, че от клипа по-долу ще добиете представа за това колко добре изглежда:

Наистина, без да преувеличавам, дъжда и снега преобразяват играта. В онлайн е скандално забавно да гледате как половината ‘’рейсъри’’ намаляват драстично темпото, като започне буря, чисто и просто защото видимостта пада рязко, както и сцеплението и играчите малко или много се паникьосват. Особено ако не знаят пистата. В ревюто на Horizon 2 споменах, колко тегави типове играят Driveclub, но това беше преди месец и нещо. Колкото и странно да звучи на този етап онлайн състезанията са без проблем най-силната част от геймплея.

Мнго сме социални

Така де, нали лансираха Driveclub като социален рейсър…? Мхм обещанието е спазено. Абсолютно всеки режим на игра, било то time trial или състезание срещу АI противници, се съпровожда от определена онлайн интеграция. Нон-стоп влизате в challenge-ове за перфектна рейсинг линия, най-висока средна скорост през определена отсечка или дрифт. Най-готиното е, че макар и да не може да спрете въпросните челинджове, те по никакъв начин не се натрапват. Интерфейса макар и да ви дава твърде много информация е много изчистен и нежен за окото. Ако не ви се занимава да дрифтите през фибата, само и само, за да биете 3-те точки на Чавдар, не го правете. Нещо повече, тия малки елементи вкарват доста силно изявен competitive елемент, който в крана сметка ще ви влезне под кожата. 

Кефи ме, че играта автоматично ви приравнява към играчи с подобен скил, когато се състезавате за време, а в самият онлайн пичовете, които са lvl. 50, рядко отговарят на нивото си. Истината е, че повечето играчи се състезават сравнително чисто, въпреки, че в началото на онлайн състезание става зверско пого, но общо взето дънерите, които до преди месец ме ползваха за подвижна спирачка/стена отсъстват. 

Също така, времето за зареждане е напълно поносимо и избора от различни плейлисти е изключително богат. Кара ви се само в Индия? Или само с един клас коли? Няма проблем! За всеки има по нещо. Join-ването става на базата на ‘’регистрация’’ към даден плейлист, като ви се показва след колко време ще ви синхронизира с други играчи. Много готина хрумка, тъй като това гарантира, че в 90% от случаите, лобито ви ще е пълно. 

От момента в който ви прехвърли с другите играчи към лоби, още преди другите да са се join-нали напълно, може да им разгледате PSN профилите, статистика за Driveclub, към кой клуб принадлежат, какъв lvl. са и разни други работи. Колкото и смешно да звучи, е готино да воайорствате други играчи, докато чакате пистата да зареди. 

И к’во?

Няма смисъл да коментирам автомобилите или минусите на играта. Те са явни и се знаят от цялото community. Идеята е, че Driveclub в крайна сметка се оказа бая добра игрица. Получихме кажи-речи играта, която очаквахме от Sony & Evolution, но все още ми остава един горчив вкус в устата, като говоря за Driveclub.

Питам се, толкова ли е нямало един по-прагматичен бос в отдела, заел се с маркетинга на играта? Окей, Driveclub е с едни гърди пред другите рейсъри откъм усещане за скорост, графика….пък даже и competitive online Въпросът е, че я няма тая лека забава, която изпитвам докато си цъкам безцелно в Horizon 2. 

Проблема идва от това, че пичовете, които се бяха заели с маркетинга на играта подходиха много ударно спрямо Driveclub. Изказвания от типа ‘’Forza Killer’’, се срещаха в официалните трейлъри пуснати от Sony, допринасяйки към и без това огромният хайп. Та, агресивните маркетингови кампании oколо играта граничеха с истерия и в  крайна сметка, като ни се изтропа един иначе солиден рейсър, без добра онлайн основа (в началото), без обещаното променливо време и като цяло игра лишена от нещата, които и даваха тласък спрямо конкуренцията, няма как да остана безпристрастен.

Общо взето Driveclub е игра, която се взима твърде насериозно. От самото начало играча бива наказван, ако реши да направи нещо извън стила и отношението на игра, към което Evolution се целят. Изисква се време и концентрация, за да се навлезне в основата на играта, която слава на богу е наистина впечатляваща. Мултиплейър компонента, наистина се върти около играчите, а играта е просто пясъчника.

И въпреки това, макар и играта да е чук, едва определена ниша от играчи биха отдали на Driveclub нужното време. За мен лично играта е твърде постна и консервативна. Основата се върти около мултито и до голяма степен няма по-добре изпълнен онлайн компонент в който и да е рейсър от гледна точка на съревнование. Пак казвам, абсолютно всичко в играта се върти около времена, точки, XP & MLG 1337 h4x0r скил билдинг. Лошо няма, кофти ми е обаче за милионите душици, които са си купили играта с надеждата да е разтоварващо кежуъл рейсърче, само и само да ги тръне обратно на земята…или дивана. 

Окей, за да ме разберат всички – Driveclub е като Кристина Хендрикс; великолепна визия, с потенциал за развитие, страхотна структура и представителност, за сметка на това, че най-вероятно няма кой-знае колко същина. Все едно да си купите кренвиршка, ама да ви я дадат без кренвирш. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Автор: Александър Попов