facebook facebook
 
 
 
   
 
Честит 20-годишен юбилей, Quake 3!
02.12.2019

Легендарният шутър Quake 3: Arena навърши вчера кръгли 20 години. Играта излиза през декември 1999 г. и е считана масово и до днес за най-добрия арена шутър, който е излизал някога. За да достигне до този си статут обаче е било необходимо време, в което да се произнесе негово величество Играчът. При самото излизане на играта, което е предшествано и от проблемен процес на разработка, обаче нещата далеч не са били толкова розови, тъй като редица издания заклеймяват липсата на оригиналност, предъвкването на стари идеи, липсата на истинска single player кампания и още много, много неща все в тази насока. PC Mania също не прави изключение.

Въпреки това, играта скоро се превръща в тотален хит в залите, като безкрайното циклене на картата Q3DM17 или по-известна като „The Longest Yard“ скоро се превръща в обичайна гледка във всеки интернет-гейм клуб. Славата ѝ се пренася и на младата, световна e-sports сцена, където играта се налага като задължителна дисциплина в продължение на три поредни години. Разбира се, играта има пропуски, като слабия акцент върху отборните режими, както и малкото съдържание в това отношение, липсата на контрол над съотборниците, били те ботове или други играчи - неща, при които конкурентната по това време Unreal Tournament е едни гърди напред. Две години по-късно играта получава експанжън Quake 3: Team Arena (единствения експанжън в целия каталог на id Software, който е правен от самите тях, освен Wolfenstein: Spear of Destiny), който се опитва да оправи тези проблеми, но моментът е безвъзвратно изпуснат и той никога не успява да излезе от сянката на оригиналната игра. Като споменах „сянка“ - всъщност Quake 3 става толкова популярна, че нито една игра от поредица след това, не посмява да излезе от установения от Quake 3 канон по отношение на мултиплеър съдържанието и начина на неговата реализация (с изключение на spinoff-a Enemy Territory: Quake Wars, но тя беше преди всичко военен шутър, и след това Quake игра).

Освен геймплейно, играта промотира и новият (тогава) енджин на id Software - idTech 3, по-известен като “Quake 3 енджина“ - един от най-популярните графични енджини създаван някога, който в последствие ще захрани игри, като Star Trek Voyager: Elite Force, поредиците Medal of Honor и Call of Duty, като последната ще използва части от оригиналния код на енджина дори над десетилетие по-късно.

Като заговорихме за енджин, не трябва да пропускаме и огромната модърска общност, която се сформира около играта и която освен карти и модели за играчи и оръжия, хваща популярни практики от играта и ги преобразува в цели модове. Така например се появява популярния underground режим “Defrag run”, от който по-късно, в Quake Live, ще се появи като завършения режим „Race“.

Честит 20-годишен юбилей, Quake 3! 


напиши коментар
 
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
Star Trek Voyager: Elite Force

Ревю:
Обикновено целта е среща някъде из нивото, на което се води битката или research-a. И не си мислете, че само ще пукате на воля, докато ви свършат амунициите.

НАЙ-КОМЕНТИРАНО
Игрите през новата седмица 17.08-23.08 177
Завръщането на една легенда! 163
Grand Theft Auto V идва за PS4, XBO и PC 158
Петото "яйце", награди и регламент 154
Слух за изискванията на АС: Unity 152
The Division за PC няма да е прост порт 145
Assassin's Creed: Syndicate е официална, но закъснява за РС 131
Blizzard също прави разпродажба на игри 122
Най-разочароващо заглавие за 2014 г. 122