facebook facebook
 
 
 
   
 
Стратегически игри: реквием за един жанр?
13.03.2017 | автор: Александър Рангелов


Повече от един милион продадени копия в деня на премиерата. Три милиона продажби само след месец. Най-бързо продаваната игра в своя жанр за всички времена.

Не, това не е пазарна справка за някой нов шутър от първо лице, а сухата статистика за представянето на Starcraft II. Стратегическата игра на Blizzard постигна сериозен и очакван успех сред феновете и журналистите. Излязлата предния месец Civilization V оглави продажбите през Steam в продължение на цели две седмици от премиерата си. Непредубеденият и до голяма степен незапознат наблюдател би си казал, че на фронта на стратегическите игри всичко е безоблачно.

Дали обаче това е така?

За мнозина от хардкор феновете на стратегиите големите изложения на годината като Е3 2010 бяха напълно същите, като през 2009 или 2008. Игрите, в които командвате армии, управлявате държави и събирате ресурси бяха адски малко. Дори най-очакваната стратегия за годината - Civilization V - бе показана само при затворени врати, при все че до премиерата й оставаше много малко време.

Доста хора твърдят, че стратегическите игри са един жанр в сериозен упадък и публичното лице на големи форуми като Е3 2010 или PAX направи всичко, за да подкрепи този аргумент. Трудно е да се генерира ентусиазъм, когато виждате само кратка презентация на походовата Civ V или на търговската стратегия Commander: Conquest of the Americas. Разбира се, 2К Games биха могли да наемат няколко готини мацки, които да се облекат като Елизабет І за атмосфера, но игра като Civ V просто не се вписва в контекста на т.нар. booth babes.

Прогнозата - дъждовна

Истината за стратегическия жанр е някъде по средата - между тихото съществуване и мрачно бъдеще. ААА стратегическите игри наистина са изчезващ вид. Microsoft сложиха край на Ensamble Studios, EA разпуснаха екипа, отговорен за Command & Conquer 4, а въпреки добрите си попадения (EndWar и Settlers 7) Ubisoft продължава да разчита - и да печели - много повече от високобюджетни екшън и приключенски поредици като Assassin's Creed, Prince of Persia и Splinter Cell.

Въпреки това за стратегическите игри все още има пазар. Почти 40 процента от геймърите в Европа считат РС-то за своята основна гейминг платформа, така че за Стария свят все още съществуват различни възможности в стратегическия жанр. Въпреки че пазарът днес е залят от шарени реклами на високобюджетни заглавия, RTS жанрът дори преживява мини-ренесанс. Големите издатели просто отказват да финансират нещо, което няма мускулест и въоръжен до зъби мъжага на обложката си.

Независимите игри - спасението на жанра


Това обаче отваря място в по-долните нива на индустрията - АА и заглавията, идващи от малки и отдадени на работата си независими студия. При тях стратегическите игри все още се радват на разнообразие и на геймъри, които искат да играят на по-широк фронт, отколкото само до следващия spawn point.

Проблемът обаче е къде може да откриете и да прочетете за тези заглавия - колко от вас са чували за Distant Worlds, Field of Glory или за Solium Infernum? Тъй като тези игри идват от студия с малък или на практика никакъв рекламен бюджет, феновете трябва да търсят информацията - тя няма да дойде сама при тях.

Да, безспорно ще продължим да чуваме доста за Starcraft II или за следващата Total War. Но пазарът на стратегическите игри може да предложи и още много други заглавия. Просто трябва да четете между редовете, да се абстрахирате от гръмките реклами и ще ги откриете. 

Age of Empires Online

Говорейки за класическата RTS поредица, не може да не се надяваме, че нейното най-ново превъплъщение Age of Empires Online ще ни върне към славните времена на завоевания, битки и събиране на ресурси. За AoEO всъщност се знае доста малко. Към момента на бета версията единствената цивилизация, с която може да играете, е гръцката. С финализирането на проекта очакваме да разберем и останалите, а от Robot Entertainment обещават, че дори могат да пуснат нови фракции след премиерата. Геймплеят вероятно ще бъде стандартният за поредицата, но с важната добавка на постоянно развиващ се онлайн град, който продължава да се изменя, дори когато сте офлайн. Сред геймплей елементите се споменават общи куестове за няколко играчи, търговски отношения и постепенно развитие на цивилизацията според собствените ви предпочитания.
напиши коментар
 

1220 мнения
профил »
vasito каза на 12.10.2010, 20:06 ?. :
Редактиран на 12.10.2010, 20:21 ?.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dawn_of_Fantasy
http://www.youtube.com/watch?v=ZrkBJT9c7Jg
http://www.youtube.com/watch?v=EJVdltEQ8O4

http://www.reverieworld.com/forums/showthread.php ?t=1696

43 мнения
профил »
Gadulka каза на 12.10.2010, 23:18 ?. :

Medicore at best. Прилича на нещо, което иска да е смесица м/у Settlers и Age of Empires. 3 раси, 4 ресурса, строй град, като цяло икономиката изглежда опростена до немай си къде (4 ресурса, помисли Stronghold, съвсем различна работа). Градовете приличат на АоЕ бази. Надявам се когато това излезе да опровергае описанието което му дадох.

784 мнения
профил »
veluvian каза на 13.10.2010, 00:55 ?. :

Преди се говореше за стратегии много повече, откакто днес и тепърва. Смятам, че замирането е по - скоро пресилено, но ще се предлагат все по - малко заглавия, поне от гледна точка на последните години.
Всъщност размиването в жанровете се наблюдава не само при стратегиите. Доскоро, допреди 2 години може би се говореше, че шутърите от първо лице също са в застой, но виждаме какво става напоследък и това е добре, завъжда се една супер конкуренция от ново време, преди модата бе военни игри от втората световна, сега в модерни условия.

Причина за разколебаването в жанровете донякъде смея да търся в един нов бум - масовите мултиплейър светове. Доста хора се пренасочиха натам и през последните 5 години и WoW и други разбира се промениха нагласата на доста геймъри. Ами имаше и опасения, че Сингъл игрите замират. Малко са качествените сингъл РПГта от последно време.
Стратегиите определено могат да се окажат във застой, но вярвам, че след време ще се помисли повече върху тях, сега вниманието е изместено, без да броим Старкрафт 2, т.е. след някои дългоочаквани реформи, подобно на жадуваните в здравното осигуряване, такива реформи могат или сериозно да поведат бъдещите стратегии към нови висини или изобщо нищо да не се измисли.

2738 мнения
профил »
Zlob каза на 13.10.2010, 09:34 ?. :

Никога не съм бил луд фен на стратегиите,играл съм чат-пат с приятели само за да им угодя и наистина ми беше забавно!Не се бях замислял,но наистина чувам неща само за Starcraft 2,Civilization и нещо от поредицата Total War,което си е притеснително.Не всичко е мускулести мъжаги с пушки!

17 мнения
профил »
Ambar каза на 13.10.2010, 17:56 ?. :

Аз искам да попитам коя е играта от снимката горе в дясно ? (тая с дракона)

17 мнения
профил »
Ambar каза на 13.10.2010, 23:42 ?. :

А да, наистина :) Благодаря :)

1143 мнения
профил »
Slesher каза на 14.10.2010, 19:24 ?. :

Както за всеки друг жанр, така и за стратегиите важи, че при добра идея и добро изпълнение играта може да бъде оценена, продавана, запомнена. Все пак, дори и по-малко от FPS-тата броят на стратегическите игри също е голям и повечето наистина не стават (което също важи за още много жанрове). Все пак стратегическите игри са насочени към определена аудитория. Те изискват малко време за да започнат да се играят и много време за да станеш добър. Малка част от хората имат желанието да отделят много време на една игра. При мен също е така, вече доста време не мога да завърша една игра на Civilization V, защото за да стане това е нужно да се отдели повече време отколкото за едно ниво на FPS (или много други жанрове). Доста по-лесно ми е да хвана геймпада и да изиграя едно ниво на някой action-adventure за няколко минути, след което продължавам по задачи.
Като стана въпрос за Civilization V мога да кажа, че едно нещо в нея едновременно ми харесва и не - опростяването на геймплея. Честно, започва да става като Total War - местиш армии по картата и строиш някоя и друга сграда. Добрата страна е, че това доста улеснява играта - в смисъл, че не е необходимо подобно вглъбяване като в предишните части. Като за финал моето мнение е, че стратегическите игри могат да постигнат успех ако са наистина добри, дори и ако не са продължение на някоя голяма поредица.

193 мнения
профил »
Rostik79 каза на 21.10.2010, 16:31 ?. :

Стратегиите следват хода на куестовете, които също отдавна западнаха. Причината може да е и донякъде в самата маркетингова стратегия на производителите - докато изиграеш един куест или "задобрееш" на някоя засукана стратегия, можеш да врътнеш 2-3 "стрелялки". Т.е. да си КУПИШ две - три игри, вместо 1 (за страните, където се купуват игри, де).

942 мнения
профил »
Радостин Стефанов каза на 22.10.2010, 10:27 ?. :

Разбрал си нещата наопаки. Това не е стратегия на производителите а поведение на купувачите които си казват - чакай аз тоя куест само веднъж ще го изиграя и дотам. За какво да си давам парите - а шутъра ще го жуля мулти колкото си искам без да омръзне.

напиши коментар