facebook facebook
 
 
 
   
 
Разходка в отворения свят
09.02.2017 | автор: Владимир Тодоров


 

Първоначално публикувано ноември 2010 г.


Можеш да ходиш навсякъде, да правиш каквото си искаш, да бъдеш когото си пожелаеш – това е формулата, която почти всяка игра с отворен свят използва в основата си. Повечето виртуални светове от този тип обаче изглеждат празни. Да, в тях е пълно с градчета, подземия и милиони дървета и камъни. Но след първите час-два изведнъж всичко започва да изглежда ужасно познато и еднакво…

В крайна сметка –

какъв е смисълът от 600 кв. км. свят

ако на никой не му се занимава да види всяка една текстура и да открие всяка една тайна, скрита под съответните камъни?

Някои биха казали, че изграждането на подобен свят си е чиста загуба на време за дизайнерите на дадено студио. Не веднъж сме ставали свидетели на игри, които използват този тип пространства като евтин рекламен трик. И когато успеят да ни примамят в тях, осъзнаваме, че насреща си имаме стотици километри игрова площ и същевременно – плосък и скучен до полуда геймплей.

Не казвам, че е лесно да се запълни всяко едно кътче от света с елемент, който би бил интересен за съответния играч. Напротив – това вероятно би отнело поне няколко години на по-опитен екип от разработчици. Но вместо да караш дизайнерите да създаваш свят, който е с размера на цяла реална държава, можеш да използваш работното им време по далеч по-смислен начин и да ги натовариш със задачата да създадат 20-30 интересни мисии, които да бъдат вместени на някоя по-компактна карта.

Да вземем за пример Mafia 2

Нейният виртуален град е страхотен. Жив. Гигантски. Но какво прави играчът в него? Прекарва по-голямата част от времето си в безсмислено шофиране от точка A до точка Б, където го очаква поредната мисия. Изследователският елемент не се поощрява. Няма абсолютно никакъв смисъл да започнете да се шляете безцелно по улиците – просто няма да откриете нищо, което си заслужава от геймплей гледна точка. В случая градът на Mafia 2 е класически пример за това – дай да направим нещо голямо, просто заради идеята да е голямо.

И наистина – реално какъв според вас е процентът на играчите, които са посетили повече от 30-40 процента от света на Morrowind, Fallout 3 и Oblivion? Без съмнение страхотни, но на места - изключително изкуствени и празни игри. И колко от вас са се връщали в старите градове в Assassin’s Creed 2, за да изследват пропуснатите от тях гробници или за да търсят скрити тайни?

За съжаление повечето заглавия с отворен свят страдат от

куп дизайнерски проблеми

които тепърва трябва да бъдат разрешени. И по-специално – как да се запълнят всички тези празни пространства така, че играчът да не умре от скука и да иска да изследва всичко наоколо (не, едни ачийвмънти просто не са достатъчни). Red Dead Redemption направи първата успешна крачка към тази цел със своите динамични събития, гарантиращи, че нито едно пътуване през пустошта няма да е еднакво. А Piranha Bytes се поучиха от грешките си в Gothic 3 и доказа с Risen, че един компактен отворен свят е не по-малко интересен за изследване (а в случая и в пъти по-малко бъгав). Какво тепърва следва?

Производителите знаят как да правят традиционна игра. Знаят как се изгражда и отворен свят. Това, което все още не са успели да направят обаче е да намерят баланса между двете неща и да ги смесят в едно, така че да се получи наистина незабравимо и безкрайно приключение. Защото в крайна сметка кой иска да прекара часове в един виртуален свят, бил той и гигантски, когато реално няма какво толкова да прави в него (Far Cry 2, Mafia 2) или когато изследването му е съпътствано от куп технически проблеми, продиктувани именно от неговите мащаби (Gothic)? 

напиши коментар
 

261 мнения
профил »
Xelian каза на 12.11.2010, 11:06 ?. :

Напълно съм несъгласен с това. Особено за Gothic. Точно пък там имаше адски много неща който могат да бъдат намерени и да ти бъдат полезни. И в 2 и в 3. Risen ми беше адски малък. В Arcania - играеш на части. В Assasin Creed аз лично съм се връщал много пъти в преминалите градове. Съндъците в Darksiders, които не можеш да вземеш ако не си получил уменията.

За мен лично един отворен свят в който да намирам разни неща винаги е бил страхотно изживяване. Адски много мразя игри в които ходиш само напред.

759 мнения
профил »
soti_n каза на 15.11.2010, 19:42 ?. :

Съгласен съм с теб. И аз съм се връщал в предишните градове в Assassin's Creed много пъти. При игри с collectibles (AC2, Mafia 2), дори си задавам задача, докато не ги събера в определена област, няма да продължавам историята. На Mafia 2 още в началото събрах всички постери, защото я видях, че откъм геймплей в града не струва и го бях предвидил, че може след края да няма free play, защото буквално в този отворен свят няма кво да се прави. За сметка на това компенсират с Dlc-та :x

30 мнения
профил »
turok каза на 13.07.2011, 13:37 ?. :

+много за соти.

137 мнения
профил »
CryEngine3.5 каза на 12.11.2010, 11:46 ?. :

Просто разработчиците нямат физическо време за създаване на толкова голям свят , в който да се прави нещо.Едно е просто да си седи там , друго е да взаимодейства по някакъв начин със играча да е свързан със самата игра.Това изисква доста повече работа , за това най-често отворените светове не предлагат нищо повече от игрите с по малка карта.
Разбира се в Асасин'с Крийд отвореният свят дава много повече възможности за атака бягство и като цяло е доста интересно.Аз много често в нея безразборно вървя и убивам стражи или пък сабирам разни пера и глупости.Доста е зарибяващо.

942 мнения
профил »
Радостин Стефанов каза на 12.11.2010, 12:13 ?. :

Защо пък трябва задължително да правиш нещо навсякъде - то затова е отвоения свят - за свобода. Другата крайност е коридора по който вървиш напред и ти задават всичко скриптирано и без отклонения.

451 мнения
профил »
Logus каза на 12.11.2010, 12:56 ?. :

Значи не ни трябват крайности. :) Assassin's Creed ми беше интересна като отворен свят, но FARCRY 2 ми скъса нервите някъде на 30% от играта - красива да, но толкова еднообразна: шофирай, плавай, убий по пътя 20 души. Мисиите - същата скука. Скоро ще пробвам Red Dead Redemption, да видя как там са реализирали отворения свят. Приятелите ми доста я хвалят.

1805 мнения
профил »
Sentry каза на 12.11.2010, 15:45 ?. :

На мен проблемът ми с отворения свят е, че ти дават една огромна километър на километър поляна, пълна с люцерна, в която са ти сложили 200 четирилистни детелини и за да получиш някакъв бонус от тях трябва да ги събереш всичките.

951 мнения
профил »
Moon_Burn каза на 13.11.2010, 02:41 ?. :

+1 Мале, как точно го каза само!

30 мнения
профил »
turok каза на 13.07.2011, 13:39 ?. :

+1 много,адски точно.

150 мнения
профил »
t-ru каза на 12.11.2010, 18:27 ?. :

Ех само да излезе RED DEAD REDEMTION за рс...

207 мнения
профил »
Jedi Knight каза на 13.11.2010, 15:41 ?. :

Не съм съгласен за Fallout 3. Ходих кажи-речи навсякъде, където виждах очертания на триъгълник на компаса, защото света е пълен с най-различни и супер яки неща, които не са свързани с главната мисия.

71 мнения
профил »
Simo0o0 каза на 13.11.2010, 18:13 ?. :

Toчно така! Същото се отнася и за Oblivion. Не разбирам как може да кажете, че в двете игри са пусти и празни, след като на всяка крачка има някоя нова и интересна локация, от която често се взима напълно обикновен куест, но понякога води до предълги и епични преживявания. Morrowind не съм играл, но предполагам, че и там е така.

72 мнения
профил »
Omega-x каза на 13.11.2010, 22:35 ?. :

Morrowind е страхотна игра, със страхотен отворен свят, малко време сте инвестирали РСМания.

Колкото до Мафия 2, просто не сте разбрали идеята на дизайнерите. Никога не е било до отворен свят, в който да можеш да правиш каквото поискаш. Цялата игра е до шибаните малки детайли, които много малко хора забелязаха. Mafia 2 не е игра със отворен свят, тя те "води за носа" през един и голям град, чиято единствена цел е да те накара да се потопиш в него, било то само със шофиране. Точно това "разузнаване" в GTA от три нататък ме е дразнило много.


139 мнения
профил »
koomshiqta каза на 14.11.2010, 18:49 ?. :

Аз обиколих абсолютно цялата карта на Fallout 3,всички локации,всички възможни мисии.Просто невероятно!Хората така са се постарали за всичко-куестове,персонажи,заобикалящата те среда...Сега правя същото и с New Vegas-играта е страхотна!Много ще ми е смешно да се посочи в някоя такава статия...AC2-почти същата работа.Не съм съгласен,че отворения свят е излишен или проблем,стига да знаеш как да го използваш.Биваше да дадеш други примери,но точно Fallaut & Assassin's Creed 2...Не съм играл Morrowind и Oblivion,но щом гореписалите са казали,че отвореният свят е добър и си заслужава,значи е така.Иначе съм съгласен с някои неща от статията,но леко се засегнах за онези два примера :D Все пак съм ги играл толкова много време,усетил съм атмосферата,потопил съм се в нея и в следващия момент някой да ми каже,че това е тъпо и излишно-ЕМИ НЕ Е ТАКА!Пожелавам ви и вие да се потопите в атмосферата на някоя подобна игра,да я усетите и изиграете на 100%.Айде и със здраве! =)

759 мнения
профил »
soti_n каза на 15.11.2010, 20:44 ?. :

A и за Fallout 3 бях се зарибил толково много, че напраих карта с най-важни локации и цяла книжка. Ако не беше състоятелна игра с неща за правене, нямаше да правят книга справочник 300 стр. с оръжия и места и т.н.

1014 мнения
профил »
nvision89 каза на 18.11.2010, 18:13 ?. :
Редактиран на 18.11.2010, 18:17 ?.

На Assassin's Creed II се бях зарибил максимално и докато не изрових и последния treasure не се спрях. Светът просто беше направен както трябва - имаше за какво да се катериш, атмосферата беше невероятна и като цяло, от гледна точна на свободата, това е една от игрите които я оползотворяват. Oblivion ми отне 115 часа да го превъртя - заради всички дребни куестчета и малки детайли. Fallout 3, макар изиграна на един дъх, пък ме размаза още повече - яяяяя, триизмерен Fallout!
Има и лоши примери - GTA IV и прехвалената San Andreas. По мое мнение единствената част от GTA серията, оползотворила както трябва sandbox концепцията е Vice City. Колкото до MAFIA 2 - единствените два минуса за които мога да се сетя са нейната краткост (7-8 часа на първо изиграване) и това, че нямаше free ride, както в оригинала. А, вие, PC Mania, трябва да знаете най-добре от всички, че когато си купиш игра с отворен свят, в нея освен книжка с инструкции има КАРТА, на която е отбелязано къде какво интересно има :)

117 мнения
профил »
Splendid каза на 14.02.2017, 14:44 ?. :
Редактиран на 14.02.2017, 14:45 ?.

Съгласен съм до някъде. Аз обожавам и 2-та типа игри. Да вярно е че повечето заглавия или не ти дават свобода или просто е пусто и еднакво. Но има и златна среда например Just Cause 1/2/3. Да вземем обаче пример с Ryse: Son of Rome - там нямаш свобода - ама защо ще ти пука за това, когато е толкова красива и екшън ориентирана? Другия ъгъл - например UE 4 демото от 2015. То дори не е игра. Безкрайни поляни, без да можеш да правиш нищо реално. Ама за какво ти е, когато можеш да се шлияш безцелно, само да се наслаждаваш на гледката и да се чувстваш свободен. Така че и от 2-та лагера има какво да се изиграе.

28 мнения
профил »
nemezid каза на 18.02.2017, 23:20 ?. :

Желанието на играчите за по-наситен свят е разбираем. Аз самият съм го искал, но замислете се до какво би довело това - един претрупан свят не само, не би донесъл повече удоволствие от играта, но дори напротив - би го помрачил.
Например - започвате определен куест. Докато го изпълните на всяка крачка ще ви заливат нови куестове, нова информация и купчина от инвентар - скрит и явен. Многото едновременни куестове ще доведат до объркване (Представете си едновременно изпълнение на 50-60 куеста). Огромната информация, която трябва да асимилирате ще доведе до някакъв опит за отсяване на най-важното (не винаги успешен). Купчината инвентар ще трябва да бъде в по-голямата си част боклук, за да не се нарушава калибровката на играта.
Би ли Ви харесала такава игра? А на приятелите Ви?
Не на последно място е доколко ще имате чувство за реализъм? Имам предвид във всяка история има момент в който главния герой/героиня трябва да направи нещо без да му/и се случи нещо (за разнообразие). Това не намалява чара на историята, дори напротив - я прави да изглежда по-земна, по-близка до разбирането на всеки от нас.

1103 мнения
профил »
vanmx каза на 06.03.2017, 22:48 ?. :

Значи смятай колко е закъсала PCM, щом толкова не се намира някой, който да напише интересна историйка свързана с нещо вълнуващо на тема гейминг. Чак ре-постват някакви неща от преди 7 години.

Депресарска работа.
напиши коментар