facebook facebook
 
 
 
   
 
Игри отлежала реколта
09.08.2017 | автор: Диян Каролев


Настоящата 2014 година се очертава да бъде една от най-силните за гейминга във вече 40+ годишната му история. В рамките на следващите два месеца ни очаква такава лавина от стойностни (поне така се надяваме) заглавия, каквато не сме виждали от поне три години. Докато чакаме с нетърпение момента да забием зъби в чисто новите и лъскави произведения на индустрията за електронни развлечения, нека хвърлим един поглед назад във времето и видим кои според нас са десетте най-силни години в историята на видео игрите.


1980

Макар официално индустрията да се ражда през 1972 с излизането на Pong, през 1980 се появява една малка, жълта и много гладна топка, зовяща се Pac-Man. Играта става толкова голям хит, че й се посвещава дори песен, която изкарва няколко седмици на върха на всички радио класации в Съединените щати и части от Европа. Разбира се, един Pac-Man силна година не прави – през същите 12 месеца излизат още редица смятани днес за класики игри. Между тях се помещават прадядовците на компютърните ролеви игри – текстовото приключение Zork и екшън ориентираният лабиринт Rogue, който поставя основите на онази мания, която днес наричаме Diablo.

1985

През 1984 почти цялата гейм индустрия се срива главоломно, основно защото всеки се мучи да изкара пари от игрите. Пазарът е наводнен от еднообразни и скучни заглавия, а все още няма и читави медии, които да информират потребителите какво става и какво - не. Година по-късно, когато Уолстрийт вече е отписал гейминга като потенциален носител на приходи, една японска компания изнася на Запад своя последен продукт – 8-битовата Nintendo Entertainment System, а в комплект с нея вървят игрите Super Mario Bros. и Duck Hunt, които са добре познати дори в нашите географски ширини. На PC фронта куестовете са в апогея си, едно семейно студио наречено Sierra доминира с пресния сикуъл на първия си голям хит – King’s Quest II

1991

1991-ва година носи началото на края на 8-битовите игри и донася със себе си третото измерение. На конзолния фронт се появява наследникът на хитовата машинка на Nintendo, с представка Super, а Sega набира скорост и издава първия си голям хит – Sonic the Hedgehog, с който има за цел да смели конкуренцията на пюре... и почти успява! В аркадните зали хората хвърлят пари по една необичайна и революционна за времето си игра, озаглавена Street Fighter II, която променя аркадните кашони и бойните игри завинаги! РС феновете пък биват благословени с някои от най-култовите заглавия изобщо – икономическо-политическата походова стратегия с висок фактор „пристрастяване“ - Civilization, забавния пъзел, в който трябва да спасяваме суицидно настроени малки човечета, наречен Lemmings, както и култовото продължение на още по-култовия Monkey Island. Малко студио, наречено id Software пък вече прави първите си стъпки в третото измерение и само година по-късно ще даде на света първият комерсиален шутър от първо лице – Wolfenstein 3D.

1994

Ако кажем, че 1994 е годината на DooM, няма да сме далеч от истината, но по този начин ще подценим значимостта на редица други излезли през същата година заглавия. Кървавият шутър, който промени представите за реализъм, геймплей и мултиплейър, както и неговото продължение с подзаглавие Hell on Earth се появяват в разстояние на само няколко месеца и успяват да блокират сървърите, чрез които се разпространяват официално. Ако ви трябва още убеждаване – Бил Гейтс използва именно DooM, за да рекламира предстоящия Windows 95 и неговата графична платформа, наречена с чудатото име DirectX. През 1994 студиото Silycon & Synapse, наскоро прекръстило се на Blizzard, пуска дебютната си РС игра – стратегията WarCraft, която макар много критици да определят като клонинг на излязлата година по-рано Dune II, се оказва страхотен хит сред геймърите. Bungie, известни с поредицата Halo и наскоро излязлата Destiny, също правят дебюта си в тази година, с шутъра за Apple компютри Marathon. Бойните игри пък, макар вече да са преминали в третото измерение, стават една идея по-интересни с излизането на първия Tekken и две идеи по-кървави и скандални благодарение на Mortal Kombat.

1996

През 1996-та иновациите като че ли са най-много. Nintendo пускат своята 32-битова конзола, носеща името Nintendo 64 и пълничкият водопроводчик Марио отново се впуска да спасява своята принцеса, но този път издокаран в 3D. Любопитен факт – именно Super Mario 64 е играта, която предизвиква последвалия през следващите три-четири години масов преход от дву- към триизмерни заглавия. В същата година от самите дебри на Ада излиза най-популярното екшън RPG правено някога – Diablo. Зомбитата се превръщат в мания, след като група спец ченгета се оказват затворени заедно с тях в огромното имение в Resident Evil. Лара Крофт дава тласък на феминисткото движение в гейминга, когато излиза Tomb Raider, а след Red Alert историята никога вече няма да е същата. Sony се сдобиват със свой собствен „любимец“ – симпатична и обожаваща да троши кашони лисицоподобна животинка, наречена Crash Bandicoot. Едно скромно заглавийце, наречено Quake пък дава тласък на съвсем нова подиндустрия – тази на графичните видеоускорители, известни още като видео карти.

1998

Не смятаме за възможно да се определи едно най-силно заглавие за 1998 или да се каже с точност кое от всички събития през годината е било най-значимо. Добре, заради географското ни положение избираме излизането на StarCraft – реалновремева стратегия, която е толкова съвършено балансирана във всяко едно отношение, че става национален спорт на Южна Корея още същата година. Появява се обаче и Half-Life, който предизвика революция в шутърите от първо лице и показа, че дори в този жанр има място за стойностни сюжети и за разказването им не са необходими непременно скъпи за производство филмчета. Metal Gear Solid успя да изстиска възможностите на първия PlayStation, само за да се превърне в един от първите 3D стелт екшъни и накара целия свят да се влюби в Солид Снейк. PC геймърите се сдобиха с две от най-култовите ролеви заглавия въобще – Baldur’s Gate и Fallout 2, а притежателите на преносимата конзола на Nintendo – GameBoy се запознаха за пръв път с малките сладки джобни чудовища, които днес познаваме като покемони. За другите си потребители, японците създадоха най-добрата Zelda игра до ден днешен – Ocarina of Time. Рейсър игрите също претърпяха революция с излизането на Need for Speed III: Hot Pursuit, който постави поредицата на картата и до ден днешен е една от любимите игри на много геймъри по света и у нас.

2001

Тази година е любимата на автора на този материал, но уверявам ви – това не пречи на неговата обективност. През 2001-ва се сблъскахме за пръв път с отворени светове, регенериращо здраве и повече стойностни игри, отколкото имаме време да изиграем. Началото на годината донесе със себе си хитови и жанрово неопределени заглавия като готическият преразказ на класическата детска книжка „Алиса в страната на чудесата“ – American McGee’s Alice, сендбокс стелт екшъна с вече придобилият култов статус гологлав наемен убиец – Hitman: Codename 47, скандинавската приказка за викинги, богове и битката със съдбата – Rune, необичайната аниме тупалка Oni, за която още ни боли че няма продължение, както и апотеозът на кретенията и жанровите смесици – Giants: Citizen Kabuto. Serious Sam ни показа колко точно сериозен може да бъде един истински шутър, докато Clive Barker's Undying замеси хорър, шутър и адвенчър в едно и още ни побиват тръпки, като чуем "dum spiro spero, dum spiro scio". Появиха се и първите игри на български език, Microsoft влязоха с шут в конзолния бизнес със своя Xbox и играта, която помогна той да се продаде – Halo. Японците от Sony пуснаха своя PlayStation 2, който към днешна дата си остава най-продаваната конзола на всички времена. За нея излезе и Grand Theft Auto III, което промени представите ни за гейм дизайн. Max Payne внесе нов стандарт за лицеви анимации, физика и стана един от най-силните аргументи за това дали игрите са изкуство. Питър Молиньо също изплува отнякъде с новосъздаденото си студио Lionhead и даде на света една от най-странните и любопитни стратегии – Black & White. Ролевите фенове можеха да избират между невероятното и издържано в класическите правила на D&D steampunk приключение - Arkanum и по-екшън ориентираното, но брилянтно сай-фай изпълнение Anachronox. Объркан дизайн документ за Resident Evil 4 роди готическия екшън Devil May Cry. Геният Хидео Коджима пък направи продължение на Metal Gear Solid, с което метна целия свят на върбата, като смени главния герой по никое време.

2004

2004-та бележи може би най-големия графичен скок, който индустрията е виждала. Само в рамките на тези 12 месеца излязоха двайсетина стойностни шутъра, кой от кой с по-впечатляваща визия. Видяхме завръщането на DooM с по-мрачната му и страшна трета част. Valve надминаха всички очаквания с Half-Life 2, който въведе физиката като основен геймплеен елемент в игрите и даде началото на феномена, наречен Steam. Едно немско студио, наречено Crytek пък ни изпрати на спираща дъха, божествено красива разходка из тропиците с Far Cry. Същевременно Halo 2 допринесе значително за онлайн елемента при конзолите. Разходихме се и в щата Сан Андреас, където проследихме приключенията и несгодите на момчето от гетото – Си Джей по пътя му към възмездието в GTA: San Andreas. През 2004-та се появи и причината за десетки, ако не и стотици хиляди разбити социални животи – World of WarCraft, който до ден днешен продължава да се играе от милиони геймъри по целия свят.

2007

През 2007-ма иновациите не бяха толкова в сферата на визуалните прелести, като изключим Crysis, която поне две години след излизането си отвяваше всички нови заглавия с нечовешката си графика. Valve ни предложиха сделката на десетилетието – The Orange Box, колекция от Half-Life 2 и двете му допълнения, мултиплейър пуцалката Team Fortress 2, и една кратка но много пристрастяваща и оригинална игра, озаглавена просто Portal. Вълната от шутъри по Втората световна война най-сетне затихна и се появи новата мания – съвременните войни. Промяната дойде в лицето на Call of Duty 4: Modern Warfare, която обърна на 360 градуса и представите ни за мултиплейър. С BioShock, студиото Irrational пък ни заведе на философско и жизнеутвърждаващо подводно приключение, което още ни държи влага. През 2007-ма принцът на Персия се пенсионира официално и даде път на нова вълна акробати – асасините. Тогава се появи първият Assassin’s Creed и ни отведе на епично, макар и еднообразно историческо приключение, чието действие се развиваше по време на Третия кръстоносен поход. Тази година може да се определи най-добре именно с мантрата на ордерна на хашишините – "нищо не е вярно, всичко е позволено"!

2011

Ахх, 2011! Започна се още през февруари, с дългоочакваното продължение на космическия хорър Dead Space и до края на годината излязоха толкова много стойностни заглавия, че по едно време ни се зави свят. Mortal Kombat се прероди и позагубилите вяра във франчайза фенове отново вдигнаха оклюмалите си глави. Minecraft излезе официално и помете целия свят с увлекатения си геймплей, въпреки първичната графика. Със Skylanders: Spyro’s Adventure, Activision ни показаха как играчките могат да оживяват на екрана. Впуснахме се в изследване на заснежената и пръскаща се по шевове от дракони провинция Скайрим. Завършихме приключенията на Нейтън Дрейк с Uncharted 3. Видяхме как малка бонус игричка като Portal може да се сдобие с продължение, което да отвее не само оригинала, а и всичко което сме виждали до този момент. Посетихме Истанбул, докато още се е казвал Константинопол и видяхме отблизо еничари в Assassin’s Creed: Revelations. Alice: Madness Returns ни показа, че Алиса може да бъде още по-брутална, отколкото я помним и привлече много нови фенове на франчайза. Battlefield и Call of Duty за пръв път застанаха една срещу друга и смениха фасона на онлайн мултиплейъра за пореден път. Благодарение на Batman: Arkham City видяхме и какво би станало, ако Готъм имаше квартал, отделен за престъпниците. Изброеното дотук е само върха на айсберга, но мястото не стига за повече. За финал – през 2011 имаше още едно събитие от първостепенна важност – след 12 години родилни мъки, най-сетне излезе и Duke Nukem Forever… само за да го оплюем, намразим и забравим. Жалко за Дюк! 

напиши коментар
 

1320 мнения
профил »
Finalrequiem каза на 19.09.2014, 10:56 ?. :

Толкова много неща може да се дискутират по горенаписаното от Nvision/Дидо, но в момента нямам време. Накратко следващите 6 месеца ще са много силни откъм материал, както и да го погледнеш - GTA V, Far Cry 4, Witcher 3, DA:I (надявам се да е добра де), ASC:U, Metal Gear Solid V и.т.н.

На мен любимата ми година от гейминга е 2004-2005, понеже имам много спомени от цъкането на игри като GTA:SA, Doom 3, Half-Life 2, Far Cry и Prince of Persia: Warrior Within. 2007 радваше адски много с игри като Assassin's Creed, Bioshock и Crysis.

А 2011 засега си остава най-силната година според мен, просто като погледнеш какви заглавия са се появили и става ясно. Иначе следващите месеци ще пада здраво цъкане, така че се подгответе ;)

230 мнения
профил »
DarkAvenger89 каза на 19.09.2014, 11:05 ?. :

1980/1991(без периода описан в 85г) - когато геймъри правиха игри за геймъри.
1991/1998-(включително) - най-значимият период за гейминг индустрията въобще. поставя основата на всичко, което виждаме днес.
2001/2007 - абсолютният възход на видео игрите, алтернативата на златният век едва ли не.
2011/нататък- Сривът, който следва всеки един възход. Общо взето модерната алтернатива на 1985.

193 мнения
профил »
Rostik79 каза на 19.09.2014, 11:31 ?. :

И къде го видя този срив, подобен на 1985? Може би в рекордните продажби на GTA5 и Destiny (само за 2013/2014)?

Тази година ще е една от финансово най-мощните за гейм-индустрията в цялата й история.

1320 мнения
профил »
Finalrequiem каза на 19.09.2014, 11:53 ?. :

Не знам как може да наречеш периода от 2011 нататък срив. Има качествени заглавия колкото искаш, стига да ти се играе....

1716 мнения
профил »
Danivanov каза на 19.09.2014, 13:21 ?. :

Съгласен съм, че 2007-ма беше ебаси оргията от хитове, а от 2011 за мен перлите са:

Dead Space 2 (наистина качествена оптимизация; страхотни светлинни ефекти; главата на айзък беше много, ама много объркана; трепеш зомби бебета, както в дуум 3; затворени пространства в дед спейс, СЛАВА БОГУ; реактивните ботушки на Айзък, които бънджи после изкопираха за тийзъра на хейло 4 - значи има нещо важно, свързано с тях; премерено количество брутализми, но запомнящи се).

Вещерът 2 (ужасна оптимизация в началото, поне за мен, но пък убава графика, малеее; много и страшно неразбрани персонажи, които изискват да задълбаеш сериозно във вселената, малко да попрочетеш нещо; интересни батални сцени; гей персонажа имаше своите зли страни, а не като в игрите на биовар, гейовете да са винаги съвършени примери за доброта и чистота).

Deus Ex: HR (тук няма да изтъквам друго, освен атмосферата на ренесанса в далечното бъдеще, съспенса и самата концепция за стремежа на човек да преодолее плътта чрез метала; велувиан по-добре го обясни от мен, в онова ревю).

Иначе, пропускате българският скромен принос със Цар - дебюта на фрагменти от славянската култура на световната гейм-сцена, който в момента сиди проект допълват яко.

784 мнения
профил »
veluvian каза на 21.09.2014, 01:21 ?. :

Имаш известно право за 2007ма, още от 2006 започна голямото преосмисляне на ценностите или изобщо ориентирането към онлайн генерацията и MMO хитовете.

291 мнения
профил »
bushido каза на 19.09.2014, 11:39 ?. :

PC Mania, забравихте да добавите:
2004 - Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay
2011 - The Witcher 2: Assassins of Kings

291 мнения
профил »
bushido каза на 19.09.2014, 11:41 ?. :

Еееех спомени. 2004 наистина беше най-силната година. Даже бих добавил и Warrior Within, който и досега си остава любимия ми Принц. Толкова геймене като тогава не бях удрял никога.

193 мнения
профил »
Rostik79 каза на 19.09.2014, 11:39 ?. :

И към автора на статията:
към 1998-ма задължително трябва да се спомене и първия Unreal. Както и останалите от поредицата, защото са важни за гейм-историята.

230 мнения
профил »
DarkAvenger89 каза на 19.09.2014, 13:00 ?. :
Редактиран на 19.09.2014, 20:50 ?.

Eм лично за мен това не е така.
В РТС жанра, който ми е любим до сега съм видял само 2 качествени игри - и 2те продължения на култови игри от миналото : Company of heroes и Starcraft2.
FPS жанра освен малки изключения вече не е нищо повече от чисто визуален спектакъл, но и изглежда днешните геймъри май само от това се интересуват. Еми мен хич не ме ебе графиката, така че fuck off.
Спорните игри също никога не са били по-зле.
Единствено action adventure игрите и РПГ жанра се радват на някакъв сериозен успех в момента и то повечето не са дори за PC.(евентуални портове не се броят)

Rostik1(извинение към Rosniak :D), в днешни дни продажбите на една игра, нямат нищо общо с нейното качество при големите компании. Примери за това колкото щеш : Battlefield, CoD всичките,Watch dogs ако щеш. От това, което виждам и чувам и Destiny не е черешката на тортата.

И да качествени заглавия винаги ще има, неизбежно е при положение, че игри се плюят като играчки от китайска фабрика вече.Както е приказката ако дадеш на хиляда маймуни пишеща машина за хиляда години все една от тях ще напише Хамлет.

Не казвам, че всичко е посредствено, просто ако сравниш качествените игри с всичките бълвочи, които излизат, само за да се изцеди кравата докрай, нещата не изглеждат чак толкова добре.

748 мнения
профил »
rosniak каза на 19.09.2014, 17:55 ?. :
Редактиран на 20.09.2014, 21:48 ?.

АА виж какво- това ми е първото мнение в темата- не ме намесвайте в спорове. Благодаря.
Извинението се приема !!!

1079 мнения
профил »
Deroni76 каза на 19.09.2014, 14:25 ?. :

Аз мисля, че 2009 или 2010 трябва да са в списъка.

4179 мнения
профил »
VK_ каза на 19.09.2014, 21:55 ?. :

Интервалът 1991-2004-5 най-силните и най-интересни игри. От там насетне виждаме все по-малко читави заглавия на година и най-често поизлъскани разновидности на вече съществуващи. Е имаше няколко проблясъка в тъмнината, но като цяло яко ни спамят с едно и също и все по-често го дробят на все повече и повече парчета, които струват все повече и повече.

И между другото, къде отидоха тия 500 милиона за Дестини - не знам. Освен ако не я разработват за всички платформи тази цена е прекалено висока. Едва ли някой през 1991 би си помислил да похарчи 500 милиона за създаването на видеоигра... мамка му, има супер филми със стотици хора екипи и пак ги правят за по-малко (доста по-малко) от 500 милиона.

1320 мнения
профил »
Finalrequiem каза на 19.09.2014, 22:18 ?. :

Ето още един индивид, който мисли като мен. Незнайно защо, 2001-05 периода мен най-много ме радва (предполагам че тогава най-голямата ми дилема за деня беше че "дали ще мога да играя Quake/UT/HL/CS/HoMM3 и.т.н" и затова ;))

113 мнения
профил »
DevilBringer каза на 20.09.2014, 11:08 ?. :

Всички грешите ^^ . 2003 е най-добрата за гейминга: Warcraft 3 TFT, Prince of Persia, Legacy of Kain: Defiance, KOTOR, Star Wars Jedi Academy, Splinter Cell, Enter the Matrix, Command & Conquer: Generals - Zero Hour, Beyond Good & Evil, Max Payne 2: The Fall of Max Payne и Deus Ex: Invisible War (донякъде :Д).

НЯМА друга такава година за това може да спрете да пишете :).

1014 мнения
профил »
nvision89 каза на 20.09.2014, 12:33 ?. :

Две от тези са от 2002-ра. Освен това не се гледа само количеството хитови игри, а и тяхната значимост за индустрията. Ако има излязла конзола или някакво друго голямо събитие в съответната година, съответната получава бонус точки. Иначе за 2003-та - как можа да пропуснеш Bloodrayne и NFS: UG? :)

949 мнения
профил »
Serious Sam каза на 20.09.2014, 13:05 ?. :

2003? Will Rock > All

113 мнения
профил »
DevilBringer каза на 20.09.2014, 16:58 ?. :

'Ако има излязла конзола или някакво друго голямо събитие в съответната година' Само се замислете върху това изречение. Но както и да е...

Точно игрите правят гейминга а не излезлите конзоли, защото PS4 и XBone не са видели едно добро заглавие от както са излезли следователно тяхното появаяване на бял свят нищо не означава освен, че на тях могат да се правят игри с по-нова технология.

ПП NFS:UG 2 я считам само за споменаване, а Bloodrayne никога не ми е харесвала.

52 мнения
профил »
krriiissss каза на 20.09.2014, 17:35 ?. :

Need for Speed: Underground > All

1320 мнения
профил »
Finalrequiem каза на 20.09.2014, 18:39 ?. :

Как точно можа да изброиш Enter The Matrix? Не мисля че играта е силна или нещо от сорта. А и Каролев ме е изпреварил с това да каже че не всички игри са от 2003.

П.П: Пропуснал си доста силни заглавия между другото....

715 мнения
профил »
Sonic The Hedgehog каза на 20.09.2014, 16:16 ?. :

А за Duke Nukem никой ли не се сети? Нали се сещате, през 96-та...
Някой, нещичко...?

1320 мнения
профил »
Finalrequiem каза на 20.09.2014, 18:40 ?. :

DNF развали Duke Nukem серията като цяло. Темата е доста болна, и нека да не я отваряме.

1212 мнения
профил »
Nreth каза на 20.09.2014, 19:28 ?. :
Редактиран на 20.09.2014, 19:29 ?.

Аз пък ше кажа,че и 2015 се очертава да е много силна а година.
The Witcher 3
Bloodbourne
Doom
Rise of the Tomb Raider
Rainbow Six Siege
Final Fantasy 15
Metal Gear Solid 5
Batman Arkham Knight
Halo 5
Zelda
Uncharted
Dying Light
Quantum Break
Mortal Kombat 2015
The Division
Star Wars Battlefront

1320 мнения
профил »
Finalrequiem каза на 20.09.2014, 20:04 ?. :

Забравил си GTA V за PC/PS4/XBO. Дори и да не си фен на играта, трябва да оцениш подобен шедьовър.

1212 мнения
профил »
Nreth каза на 20.09.2014, 20:15 ?. :

Е тя излезе миналата година,това сега са портове,а и конзолните версии не излизаха ли тази година?

1320 мнения
профил »
Finalrequiem каза на 20.09.2014, 21:14 ?. :

Но все пак, важното е че излиза. На PS3/X360 постигна голям успех, сега с пъти по-добър хардуер очаквам да я графично още по-впечатляваща.

1212 мнения
профил »
Nreth каза на 21.09.2014, 11:23 ?. :

Ем,но играта си остава все същата,същата история,същият геймплей,същият град и т.н.

1320 мнения
профил »
Finalrequiem каза на 21.09.2014, 12:02 ?. :

Рокстар обещава "подобрения"....

63 мнения
профил »
Kirilicata каза на 20.09.2014, 19:54 ?. :

Абе добри и лоши игри винаги е имало. Просто преди качеството е продавало игрите.

В днешно време игрите са огромна индустрия и затова лошите игри са много повече от добрите. За една добра игра се иска време. Това че лошите игри се продават, защото се инвестира повече в маркетинг, също го има.

1544 мнения
профил »
Charcharo каза на 22.09.2014, 01:02 ?. :

2001:
Забравихте Return To Castle Wolfenstein...
Важен и заради сингъла и заради мултито.

2004:
Escape from Butcher bay???

2007:
Забравихте STALKER.
2008ма вече има игри от същият визуален калибър като Crysis.
Къде и The Witcher 1...

2011:
The Witcher 2???

Иначе добра Работа.

423 мнения
профил »
Pendi каза на 22.09.2014, 01:09 ?. :

98-ма, излизат най-добрите заглавия
количеството и качеството е ненадминато нито една друга година

377 мнения
профил »
venenum каза на 22.09.2014, 21:45 ?. :

Гредам,че сте оправили тайминга.БРАВО!!!

12 мнения
профил »
grigorius каза на 30.09.2014, 10:29 ?. :

Никъде не видях, Skyrim (11.11.2011)
напиши коментар